1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
تخصصی |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان
با نقش حفاظت از منابع خاک، آب، انرژی و تنوع زیستی به منظور توسعه و ارتقای تولید پایدار در بوم نظام های کشاورزی و طبیعی |
3 |
شایستگی های پایه |
علیرغم وعدهای که بوم شناسی رایج برای استفاده از دادهها و بینشهای اکولوژیکی، زمین شناختی و اجتماعی برای حل مشکلات حفاظت از گونهها، زیستگاههای آنها و اکوسیستمها در برابر نرخهای بالای انقراض و فرسایش تعاملات زیستی ارائه میدهد، آموزش در این زمینه معمولاً دانشجویان را به حلکنندگان شایسته مسائل زیستمحیطی تبدیل نمیکند. لذا شروع گفتگو در مورد چگونگی آموزش بهتر دانشجویان اکولوژی گیاهان زراعی با تمرکز بر شایستگیهای مورد نیاز برای ارتقای تعامل عمیق با مشکلات حفاظت از عرصه های کشاورزی و طبیعی، که حل آنها دشوار است، میباشد. گفتگوهای مداوم در زمینه پایداری، حوزهای مرتبط با علم حفاظت، میتواند از طریق تفکر سیستمی، تفکر زمانی، تفکر هنجاری، تفکر استراتژیک و شایستگی بین فردی، حل مسائل پایداری در دنیای واقعی را ممکن سازند |
4 |
اهداف یادگیری |
هدف از این درس، آمادهسازی زمینه برای محتوای اصلی و ایجاد شرایطی است که به دانشجویان اجازه میدهد ارتباط موضوع را در زندگی خود و در جهان به طور کلی درک کنند. با ارائه مفاهیم و مرتبط کردن موضوع با زندگی روزمره دانشجویان، با هدف افزایش کنجکاوی و تعامل و تسهیل جذب مفاهیمی است که در طول درس به آنها پرداخته خواهد شد. برای شروع درس بوم شناسی حفاظتی، دانشجویان اگاهی های لازم در مورد اهمیت محیط زیست اعم از تنوع زیستی، منابع خاک، آب، انرژی، غذا و هوای پاک و غیره، در زندگی خود در زمینههای مختلف را درک کنند و با این پشتوانه در ارتقای تولید پایدار نظام های زراعی و طبیعی تلاش کنند |
5 |
روش تدریس |
درس به صورت تئوری و حضوری با استفاده از کامپیوترارائه میشود. در هر بحث مقاله یا مقالات مربوط به هر موضوع و بحث در خصوص مطالب و سرفصل ها صورت خواهد گرفت |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور منظم و فعال بصورت حضوری در کلاس، انجام تکالیف از جمله ارایه سمینار، پروژه و مقالات و شرکت در مباحث |
7 |
منبع |
کوچکی ع.؛ نصیری محلاتی م.؛ خرم دل س، خواجه حسینی م. 1401. اگرواکولوژی مناطق خشک دفتر اول: بوم شناخت غذا. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
کوچکی ع.؛ نصیری محلاتی م.؛ خرم دل س، خواجه حسینی م. 1401. اگرواکولوژی مناطق خشک دفتر دوم: مدیریت منابع و بومنظامهای تولید. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
کوچکی ع.؛ نصیری محلاتی م.؛ خرم دل س، خواجه حسینی م. 1401. اگرواکولوژی مناطق خشک دفتر سوم: راهبردهای بوم های سازگار. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
حسینیان یوسفخانی، س. 1403. بوم شناسی و حفاظت خزندگان. انتشارات دانشگاه دامغان
فرزام، م. و طباطبایی یزدی، ف. 1400. احیای بوم شناختی در مناطق حفاظت شده. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد
جلالی، و.ر.، اسدی کپورچال، ص. و طاقدیس، س. 1395. کشاورزی پایدار در مناطق خشک و نیمه خشک . انتشارات دانشگاه گیلان |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کامپیوتر یا لپ تاپ ، ویدو پروژکتور ودر شرایط خاص وبینار |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر و شرکت در مباحث کلاسی 8 نمره ، تکالیف درسی و ارائه سمینار 8 نمره و امتحان پایان ترم 4 نمره |