| 1 |
هدف کلی |
در کشور ایران فناوری صنعت عمل آوری محصولات شیلاتی و دانش فنی و مهارت های لازم برای فرآوری آبزیان در سطح محدود و پائینی قرار دارد. بنابراین بهبود و توسعه همه جانبه و زیربنایی آن ضرورت اجتناب ناپذیری می باشد که مسئولیت آن بر عهده دانش پژوهان، دانشجویان، استادان و تمامی دست اندرکاران در بخش شیلات می باشد.بهبود کیفیت و کمیت صنعت فرآوری محصولات شیلاتی تنها از راه بالابردن دانش فنی و مهارتهای علمی در کنار دستیابی به آخرین روشهای عمل آوری آبزیان حاصل می گردد. |
| 2 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
دانشجویان رشته مهندسی علوم شیلاتی در مقطع کارشناسی در طی مدت زمان شش نیمسال تحصیلی با مباحثی نظیر فیزیولوژی آبزیان و روشهای مختلف تکثیر و پرورش انواع مختلف آبزیان آشنا می گرددند. با توجه به توسعه صنعت آبزی پروری و تولید و استحصال انواع مختلف آبزیان در منابع آب های داخلی و دریایی نیاز به متخصصینی به منظور ارائه بهتر محصولات مزبور به بازهای داخلی و خارجی می باشد.ارائه خدمات مذکور نیازمند تخصص و آگاهی های لازم در زمینه روشهای مختلف عمل آوری محصولات شیلاتی و فناوری های وابسته و همچنین نحوه مدیریت واحدهای عمل آوری محصولات آبزیان می باشد. لذا ارائه درس فرآوری محصولات شیلاتی برای دانشجویان رشته شیلات علاوه بر آشنایی با روشهای مختلف فرآوری و تهیه فرآورده های آبزیان می تواند زمینه لازم جهت اشتغال فارغ التحصیلان این رشته را در صنعت فرآوری محصولات شیلاتی فراهم آورد. |
| 3 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با خصوصیات شیمیایی و بیوشیمیایی اجزاء گوشت ماهی و آبزیان خوراکی، آشنایی با انواع مختلف فساد ناشی از فعالیت انواع مختلف میکرواورگانیسم ها، فعالیت های شیمیایی و بیوشیمیایی و آنزیمی از زمان صید آبزی تا مرحله مصرف، آشنایی با روشهای مختلف نگهداری جلوگیری ار فساد آبزیان و فرآورده های آنها، آشنایی با روشهای مختلف انجماد آبزیان و چگونگی محاسبه زمان انجماد، آشنایی با اصول تهیه کنسرو ماهی، آشنایی با تهیه سایر فرآوردهای آبزیان نظیر سوریمی، ماریناد، روغن و آرد ماهی و آشنایی با نحوه عمل آوری خاویار. |
| 4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با اجزاء مختلف عضله ماهی و مکانیسم انقباض و انبساط عضلات جهت درک چگونه اتفاق افتادن جمود نعشی. |
| 5 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با ترکیبات شینیایی مختلف گوشت آبزیان (آب، پروتئین، چربی، کربوهیدارت، ویتامین ها و مواد معدنی) جهت اتخاذ روش مناسب جهت عمل آوری و تهیه فرآورده های آبزیان. |
| 6 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با مراحل مختلف جمود نعشی و عوامل موثر در بروز آن و اهمیت آن در عمل آوری محصولات شیلاتی. |
| 7 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با فساد ناشی از فعالیت موجودات ذره بینی(قارچها، مخمرها و باکتری ها)، فساد ناشی از عوامل شیمیایی و بیوشیمیایی (اکسید شدن چربی، هیدرولیز چربی بوسیله آنزیمها) و فساد ناشی از فعالیتهای آنزیمی.آشنایی با نشانه های ظاهری فساد در ماهی. |
| 8 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با اندازه گیری تری متیل آمین، بازهای فرار و هیپوزانتین. آشنایی با نشانه های فساد در ماهی منجمد. |
| 9 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با نحوه حمل و انتقال آیزیان صید شده، وسایل و تجهیزات مورد نیاز جهت حمل و نقل آبزیان. |
| 10 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با تولید انواع یخ ( یخ پولکی، پودر یخ و یا برفکی)، چگونگیث نگهداری ماهی بوسیله یخ، چگونگی محاسبه یخ مورد نیاز برای سرد کردن ماهی، عوامل موثر در سرد کردم ماهی بوسیله یخ، سرد کردن ماهی بوسیله آب سرد شده،روش تولید سرما (استفاده از روشهای مکانیکی، روش شامپانه). |
| 11 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با روشهای تولید سرما، انواع روشهای منجمد کردن ماهی ( روشهای کند یا سنتی و روشهای سریع و صنعتی). |
| 12 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با نگهداری ماهی منجمد در انبار (درجه برودت انبار،لعاب دادن به ماهی منجمد شده،طول مدت زمان نگهداری در سردخانه). |
| 13 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با خواص ظروف مورد استفاده در کنسروسازی. آشنایی با انواع ماهیان قابل کنسرو کردن. آشنایی با مراحل مختلف تهیه کنسرو ماهی. |
| 14 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با روشهای سنتی و صنعتی. آشنایی با کارخانجات تولید آرد و روغن ماهی.آشنایی با ترکیبات آرد ماهی. |
| 15 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با تاریخچه تولید سوریمی. آشنایی با روشهای مختلف تولید سوریمی (سوریمی منجمد و سوریمی تازه یا خام).آشنایی با نحوه نگهداری سوریمی. |
| 16 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با تاریخچه تولید سوسیس ماهی. آشنایی با انواع سوسیس ماهی. آشنایی با مراحل مختلف تولید سوسیس ماهی. |
| 17 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با تاریخچه تخمیر. آشنایی با انواع فرآورده های تخمیری (سس ماهی، خمیر ماهی و سیلاژ ماهی). |
| 18 |
روش تدریس |
معرفی کتاب (1- آبزیان و فرآوری، تالیف : دکتر سهراب معینی، انتشارات دانشگاه تهران. 2- تکنولوژی فرآورده های دریایی، تالیف : دکتر حسین رضوی شیرازی، انتشارات نقش مهر)،
ارائه جزوه درسی و ارائه مطالب بصورت اسلاید پاورپوینت.
ارائه مطالب طبق سر فصل ارائه شده و بحث و گفتگو با دانشجویان در خصوص مطلب ارائه شده. |
| 19 |
روش تدریس |
معرفی کتاب تخصصی (1-آبزیان و فرآوری.2-تکنولوژی فرآورده های دریایی).
ارائه جزوه درسی.
ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 20 |
روش تدریس |
معرفی کتاب تخصصی (1-آبزیان و فرآوری.2-تکنولوژی فرآورده های دریایی).
ارائه جزوه درسی.
ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 21 |
روش تدریس |
معرفی کتاب تخصصی (1-آبزیان و فرآوری.2-تکنولوژی فرآورده های دریایی).
ارائه جزوه درسی.
ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 22 |
روش تدریس |
معرفی کتاب تخصصی (1-آبزیان و فرآوری.2-تکنولوژی فرآورده های دریایی).
ارائه جزوه درسی.
ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 23 |
روش تدریس |
معرفی کتاب تخصصی (1-آبزیان و فرآوری.2-تکنولوژی فرآورده های دریایی).
ارائه جزوه درسی.
ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 24 |
روش تدریس |
معرفی کتاب تخصصی (1-آبزیان و فرآوری.2-تکنولوژی فرآورده های دریایی).
ارائه جزوه درسی.
ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 25 |
روش تدریس |
معرفی کتاب تخصصی (1-آبزیان و فرآوری.2-تکنولوژی فرآورده های دریایی).
ارائه جزوه درسی.
ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 26 |
روش تدریس |
معرفی کتاب تخصصی (1-آبزیان و فرآوری.2-تکنولوژی فرآورده های دریایی).
ارائه جزوه درسی.
ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 27 |
روش تدریس |
معرفی کتاب تخصصی (1-آبزیان و فرآوری.2-تکنولوژی فرآورده های دریایی).
ارائه جزوه درسی.
ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 28 |
روش تدریس |
معرفی کتاب تخصصی (1-آبزیان و فرآوری.2-تکنولوژی فرآورده های دریایی).
ارائه جزوه درسی.
ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 29 |
روش تدریس |
معرفی کتاب تخصصی (1-آبزیان و فرآوری.2-تکنولوژی فرآورده های دریایی).
ارائه جزوه درسی.
ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 30 |
روش تدریس |
معرفی کتاب تخصصی (1-آبزیان و فرآوری.2-تکنولوژی فرآورده های دریایی).
ارائه جزوه درسی.
ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 31 |
روش تدریس |
معرفی کتاب تخصصی (1-آبزیان و فرآوری.2-تکنولوژی فرآورده های دریایی).
ارائه جزوه درسی.
ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 32 |
روش تدریس |
معرفی کتاب تخصصی (1-آبزیان و فرآوری.2-تکنولوژی فرآورده های دریایی).
ارائه جزوه درسی.
ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 33 |
روش تدریس |
معرفی کتاب تخصصی (1-آبزیان و فرآوری.2-تکنولوژی فرآورده های دریایی).
ارائه جزوه درسی.
ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 34 |
وظایف دانشجو |
انتخاب موضوع مرتبط با سرفصل درس و آماده نمودن گزارش و ارائه سمینار کلاسی.
حضور فعال در مباحث مطرح شده در کلاس.
پاسخگویی به سوالات مطرح شده از سوی مدرس درس. |
| 35 |
منبع |
1- کتاب آبزیان و فرآوری، تالیف : دکتر سهراب معینی، انتشارات دانشگاه تهران.
2- تکنولوژی فرآورده های دریایی، تالیف : دکتر حسین رضوی شیرازی، انتشارات نقش مهر.
3-Fish Processing Technology. Second edition. Edited by G. M. Hall. XI and 292 pages, Blackie Academic & Professional. An imprint of Chapman & Hall, London 1997. |
| 36 |
مواد و امکانات آموزشی |
1- معرفی کتابهای تخصصی.
2- جزوه درسی.
3- ارائه اسلاید پاورپوینت.
4- نمایش فیلم. |
| 37 |
نحوه ارزشیابی |
1- پرسش و پاسخ کلاسی.
2- ارائه سمینار کلاسی.
3- امتحان میان ترم.
4- ارائه گزارش.
5- امتحان پایان ترم. |
| 38 |
نحوه ارزشیابی |
1- پرسش و پاسخ کلاسی.
2- امتحان میان ترم.
3- ارائه گزارش. |
| 39 |
نحوه ارزشیابی |
1- پرسش و پاسخ کلاسی.
2- امتحان میان ترم.
3- ارائه گزارش. |
| 40 |
نحوه ارزشیابی |
1- پرسش و پاسخ کلاسی.
2- امتحان میان ترم.
3- ارائه گزارش. |
| 41 |
نحوه ارزشیابی |
1- پرسش و پاسخ کلاسی.
2- امتحان میان ترم.
3- ارائه گزارش. |
| 42 |
نحوه ارزشیابی |
1- پرسش و پاسخ کلاسی.
2- امتحان میان ترم.
3- ارائه گزارش. |
| 43 |
نحوه ارزشیابی |
1- پرسش و پاسخ کلاسی.
2- امتحان میان ترم.
3- ارائه گزارش. |
| 44 |
نحوه ارزشیابی |
1- پرسش و پاسخ کلاسی.
2- امتحان میان ترم.
3- ارائه گزارش. |
| 45 |
نحوه ارزشیابی |
1- پرسش و پاسخ کلاسی.
2- امتحان میان ترم.
3- ارائه گزارش. |
| 46 |
نحوه ارزشیابی |
1- پرسش و پاسخ کلاسی.
2- امتحان میان ترم.
3- ارائه گزارش. |
| 47 |
نحوه ارزشیابی |
1- پرسش و پاسخ کلاسی.
2- امتحان میان ترم.
3- ارائه گزارش. |
| 48 |
نحوه ارزشیابی |
1- پرسش و پاسخ کلاسی.
2- امتحان میان ترم.
3- ارائه گزارش. |
| 49 |
نحوه ارزشیابی |
1- پرسش و پاسخ کلاسی.
2- امتحان میان ترم.
3- ارائه گزارش. |
| 50 |
نحوه ارزشیابی |
1- پرسش و پاسخ کلاسی.
2- امتحان میان ترم.
3- ارائه گزارش. |
| 51 |
نحوه ارزشیابی |
1- پرسش و پاسخ کلاسی.
2- امتحان میان ترم.
3- ارائه گزارش. |
| 52 |
نحوه ارزشیابی |
1- پرسش و پاسخ کلاسی.
2- امتحان میان ترم.
3- ارائه گزارش. |
| 53 |
مواد و امکانات آموزشی |
1- معرفی کتابهای تخصصی.
2- جزوه درسی.
3- ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 54 |
مواد و امکانات آموزشی |
1- معرفی کتابهای تخصصی.
2- جزوه درسی.
3- ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 55 |
مواد و امکانات آموزشی |
1- معرفی کتابهای تخصصی.
2- جزوه درسی.
3- ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 56 |
مواد و امکانات آموزشی |
1- معرفی کتابهای تخصصی.
2- جزوه درسی.
3- ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 57 |
مواد و امکانات آموزشی |
1- معرفی کتابهای تخصصی.
2- جزوه درسی.
3- ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 58 |
مواد و امکانات آموزشی |
1- معرفی کتابهای تخصصی.
2- جزوه درسی.
3- ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 59 |
مواد و امکانات آموزشی |
1- معرفی کتابهای تخصصی.
2- جزوه درسی.
3- ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 60 |
مواد و امکانات آموزشی |
1- معرفی کتابهای تخصصی.
2- جزوه درسی.
3- ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 61 |
مواد و امکانات آموزشی |
1- معرفی کتابهای تخصصی.
2- جزوه درسی.
3- ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 62 |
مواد و امکانات آموزشی |
1- معرفی کتابهای تخصصی.
2- جزوه درسی.
3- ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 63 |
مواد و امکانات آموزشی |
1- معرفی کتابهای تخصصی.
2- جزوه درسی.
3- ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 64 |
مواد و امکانات آموزشی |
1- معرفی کتابهای تخصصی.
2- جزوه درسی.
3- ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 65 |
مواد و امکانات آموزشی |
1- معرفی کتابهای تخصصی.
2- جزوه درسی.
3- ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 66 |
مواد و امکانات آموزشی |
1- معرفی کتابهای تخصصی.
2- جزوه درسی.
3- ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 67 |
مواد و امکانات آموزشی |
1- معرفی کتابهای تخصصی.
2- جزوه درسی.
3- ارائه اسلاید پاورپوینت. |
| 68 |
شایستگی های پایه |
- گذراندرن درس بیوشیمی و شیمی آلی
-گذراندن درس ماهی شناسی عمومی |
| 69 |
فایل |
Pdf File |
| 70 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در مباحث مطرح شده در کلاس.
پاسخگویی به سوالات مطرح شده از سوی مدرس درس. |
| 71 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در مباحث مطرح شده در کلاس.
پاسخگویی به سوالات مطرح شده از سوی مدرس درس. |
| 72 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در مباحث مطرح شده در کلاس.
پاسخگویی به سوالات مطرح شده از سوی مدرس درس. |
| 73 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در مباحث مطرح شده در کلاس.
پاسخگویی به سوالات مطرح شده از سوی مدرس درس. |
| 74 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در مباحث مطرح شده در کلاس.
پاسخگویی به سوالات مطرح شده از سوی مدرس درس. |
| 75 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در مباحث مطرح شده در کلاس.
پاسخگویی به سوالات مطرح شده از سوی مدرس درس. |
| 76 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در مباحث مطرح شده در کلاس.
پاسخگویی به سوالات مطرح شده از سوی مدرس درس. |
| 77 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در مباحث مطرح شده در کلاس.
پاسخگویی به سوالات مطرح شده از سوی مدرس درس. |
| 78 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در مباحث مطرح شده در کلاس.
پاسخگویی به سوالات مطرح شده از سوی مدرس درس. |
| 79 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در مباحث مطرح شده در کلاس.
پاسخگویی به سوالات مطرح شده از سوی مدرس درس. |
| 80 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در مباحث مطرح شده در کلاس.
پاسخگویی به سوالات مطرح شده از سوی مدرس درس. |
| 81 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در مباحث مطرح شده در کلاس.
پاسخگویی به سوالات مطرح شده از سوی مدرس درس. |
| 82 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در مباحث مطرح شده در کلاس.
پاسخگویی به سوالات مطرح شده از سوی مدرس درس. |
| 83 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در مباحث مطرح شده در کلاس.
پاسخگویی به سوالات مطرح شده از سوی مدرس درس. |
| 84 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در مباحث مطرح شده در کلاس.
پاسخگویی به سوالات مطرح شده از سوی مدرس درس. |