1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس متضمن مبانی واصول ومنطق حقوق اسلامی به عنوان ابزار واصول استنباط فقه وحقوق اسلامی است |
2 |
هدف کلی |
هدف کلی ازتبیین وتدریس این درس ،آشنایی بامبانی واصول عمومی حاکم برکیفیت استنباط احکام فقه اسلام است . تا با فراگیری آنها دانشجو بتواند روش صحیح استنباط احکام مسائل نوپیدا ونیز مصادیق واحکام آنهارا را بررسی واستنباط کند |
3 |
شایستگی های پایه |
دانستنیهایی از مبادی اصول وزبان عربی |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با تعریف واهمیت ونقش اصوال فقه دراستنباط فقهی |
5 |
روش تدریس |
روش تدریس: 1- تبیین شفاهی موضوع 2- استفاده از پاور 3- سوال ازدانشجو4-ارائه بحث توسط دانشجو5- خلاصه نویسی دانشجو. 6- ارائه منابع فرعی باتاکید بر انجام تکلیفها و تحقیقات کوتاه مرتبط باموضوعات درسی دربرخی از جلسات؛هدایت دانشجویان به مشورت وهم اندیشی بااستفاده ازروش بحث گروهی؛هدایت دانشجویان به تفکردقیق و خالق و ایجاد عالقه مندی به کاوشگری؛ استفاده ازروش حل مسئله برای توصیف وتبیین مسائل تحلیلی،ارزشیابی |
6 |
وظایف دانشجو |
انتخاب آگاهانه وطبق قانون دروس . 2- شرکت فعال ومنضبط درکلاس .3- شرکت درمیان ترم .4- انجام آزمون پایان ترم .5- باجان ودل توجه کردن به بیانات علمی کلاس- تنظیم برنامه خود براساس واحدهای آموزشی ترم -
رعایت نظم وانضباط - دقت وتعمق در مباحث کلاس - سوال وجواب درکلاس .
ارائه تحقیق وامتحان درس براساس مباحث درس |
7 |
منبع |
اصول فقه کاربردی، قافی وشریعتی
ترجمه اصول فقه مظفر ، زراعت
مباحثی از اصول فقه ، استادمحقق داماد
مبانی استنباط حقوق اسلامی ، محمدی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
مواد آموزشی : 1-تخته 2-ابزار پروژکتور پاور 3- پرسش وپاسخ 4- بازدید یاشرکت درهمایش یا سخنرانی علمی و ایجاد فضای مناسب جهت مشارکت مفید در گفتگوهای درسی؛نرم افزارهای ورد،پیدی اف و پاورپوینت،نرم افزارهای جامع فقهی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
سوال درابتدای هرجلسه 2- شرکت درمیان ترم 3- فعالیت کلاسی مثل : ارائه تحقیق وکنفرانس و...4- امتحان آخرترم
شیوه ارزشیابی:
ارزشیابی مستمر (آزمونک) 2 - تکالیف هفتگی 2- امتحان پایانترم 8- امتحان میانترم 4- فعالیتهای گروهی 2- ارزیابی شفاهی 2- نمره |
10 |
فایل |
Pdf File |