صفحات خانگی دانشگاه فردوسی مشهد

طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره آمار مهندسی از دروس اصلی مقطع کارشناسی مهندسی صنایع است. در برنامه درسی، این درس در ترم چهارم قرار دارد و پیش نیاز آن درس تئوری احتمالات و کاربرد آن است.
2 هدف کلی در این درس تاکید بر این است که نحوه ارائه و توصیف و تحلیل مجموعه ای از داده ها برای تصمیم گیری و حل مسائل مختلف معرفی گردد.
3 شایستگی های پایه فرض بر این است که در این درس دانشجو با مفاهیم احتمالاتی مانند تعریف احتمال، متغیرهای تصادفی، توزیع های احتمال و انواع آن، امید ریاضی، واریانس و نحوه یافتن توزیع توابعی از متغیرهای تصادفی آشنایی داشته باشد. به ویژه از بین انواع توزیع ها، توزیع نرمال اهمیت ویژه ای در این درس خواهد داشت.
4 اهداف یادگیری آشنایی با توزیع های نمونه گیری مهم، نحوه یافتن برآورد برای پارامتر، نحوه انجام آزمون فرض راجع به پارامترهای یک یا چند توزیع نرمال، آشنایی با تحلیل رگرسیون
5 روش تدریس آموزش مطالب درسی به کمک جزوه آموزشی و استفاده از مشارکت دانشجویان در کلاس
6 وظایف دانشجو حضور و مشارکت در کلاس، حضور و مشارکت در کلاس حل تمرین، حضور در امتحانات کوتاه، میان ترم اول، میان ترم دوم و پایان ترم
7 منبع منبع اصلی این درس جزوه آمار مهندسی تهیه شده توسط دکتر محمد رنجبر است. برخی از منابع مفید دیگر در این زمینه عبارتند از: - آمار مهندسی، آلبرت باوکر، جرالد لیبرمن، ترجمه هاشم محلوجی، مرکز نشر دانشگاهی. - مبانی احتمالات و آمار مهندسی (جلد دوم)، مجید ایوزیان، ابوالفضل واقفی، حمید اسماعیلی، انتشارات ترمه. - آمار ریاضی، جان فروند، ترجمه علی عمیدی و محمد قاسم وحیدی اصل، مرکز نشر دانشگاهی.
8 مواد و امکانات آموزشی تخته وایت برد، کامپیوتر، ویدئو پروژکتور
9 نحوه ارزشیابی تمرین: 2 نمره، امتحانات کوتاه: 3 نمره، میان ترم اول: 6 نمره، میان ترم دوم: 6 نمره، پایان ترم: 3 نمره