1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
یکی از درس های تخصصی اختیاری رشته ریاضیات و کاربردها |
2 |
هدف کلی |
معرفی روش اصل موضوعی هندسه اقلیدسی از زمان اقلیدس تازمان هیلبرت - بررسی اشکالات روش اصل موضوعی اقلیدس و تلاشهایی برای اصلاح آن - معرفی هندسه وقوع و هندسه خنثی و اصول موضوعه شانزده گانه هیلبرت برای هندسه اقلیدسی - مطالعه تاریخچه اصل توازی و تلاش های انجام شده برای اثبات آن - معرفی چگونگی کشف هندسه نا اقلیدسی -مطالعه هندسه هذلولوی و مقایسه آن با هندسه اقلیدسی - پیآمد های فلسفی کشف هندسه نااقلیدسی |
3 |
شایستگی های پایه |
داشتن اطلاعات پایه ای از هندسه دبیرستانی و مسلط به مطالب درس مبانی ریاضی |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با روش اصل موضوعی در هندسه اقلیدسی - آشنایی با تاریخچه اصل توازی - آشنایی با هندسه های نااقلیدسی بویژه هندسه هذلولوی |
5 |
روش تدریس |
تدریس در این نیمسال به روش آموزش الکترونیکی با شیوه آموزش ترکیبی و یادگیری معکوس است (به بروشور اصول اولیه آموزش الکترونیکی معاونت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد توجه فرمایید). در این روش مباحث جلسه به جلسه بصورت آفلاین تدریس و فایل آن در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. سپس در جلسات آنلاین ضمن مرور مباحث تدریس شده به پرسش و پاسخ، بحث و گفتگو، حل تمرین و مسئله با مشارکت فعال دانشجویان پرداخته می شود. توجه شود قسمت عمده ای از ارزشیابی مستمر به میزان مشارکت و فعالیت های آنلاین و آفلاین دانشجویان اختصاص داده می شود. |
6 |
وظایف دانشجو |
دانشجویان باید قبل از شرکت در جلسه آنلاین مباحث درسی مربوط به آن جلسه را بصورت آفلاین با استفاده از فایل های تدریس شده که قبلا ضبط و در اختیار آنان قرار گرفته است بطور دقیق و مبسوط مطالعه نمایند. سپس باید سوالات و اشکالات خود را در جلسه آنلاین مربوطه مطرح و به بحث و گفتگو بگذارند. درضمن در جلسات آنلاین دانشجویان باید آمادگی لازم برای پاسخ دادن به سوالات و مسائل مطرح شده توسط استاد درس را داشته باشند. همچنین دانشجویان باید تکالیف و تمرین هایی که بصورت آفلاین برای آن ها تعیین شده اند را انجام و به موقع تحویل دهند. |
7 |
منبع |
کتاب هندسه های اقلیدسی و نا اقلیدسی نوشته گرینبرگ ترجمه شفیعی ها از انتشارات مرکز نشر دانشگاهی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
موبایل، تبلت یا لپ تاپ به همراه سخت افزارها و نرم افزار های لازم برای استفاده از آموزش الکترونیکی آنلاین و آفلاین |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی این درس بصورت مستمر از جلسات اولیه تا انتها شامل حضور فعال و موثر در جلسات آنلاین و آفلاین، پاسخگویی به سوالات و تمرین ها در جلسات آنلاین، پاسخگویی به تمرین ها و تکالیف آفلاین به همراه آزمونک ها، آزمون های میانی و پایانی |