طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره یکی از دروس تخصصی الزامی رشته ریاضیات و کاربردها
2 هدف کلی بررسی فضاهای توپولوژیکی و خواص بنیادی مانند فشردگی، همبندی، اصول جداسازی، اصول شمارایی
3 شایستگی های پایه توانمندی در درک مباحث پایه ای توپولوژی و استفاده از آن در مباحث دیگر
4 روش تدریس توضیح مباحث درسی بصورت شفاهی و ارائه پاورپونت، بحث و تبادل نظر در مورد مثال ها و مسائل
5 وظایف دانشجو مشارکت در مباحث درسی، حل مسائل و تکالیف، آمادگی برای آزمون های کوتاه، میانی و پایانی
6 منبع کتاب "توپولوژی، نخستین درس" تالیف جیمز مانکرز، مرکز نشر دانشگاهی فصل های 2-3-4
7 مواد و امکانات آموزشی کامپیوتر و ویدئو پروژکتور
8 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر، تکالیف و تمرین ها، آزمون های میانی و آزمون پایانی
9 اهداف یادگیری مقدمات و تعریف‌های اولیه: تعریف توپولوژی، مجموعه‌های باز و بسته، نقاط درونی، نقاط انباشتگی، نقاط مرزی، درون و بستار یک مجموعه، زیرمجموعه چگال، مثال‌های مختلف از انواع توپولوژی و فضاهای توپولوژیک (متناهی، گسسته، متریک، ترتیبی، حاصلضربی،...)، تعریف همگرایی، پایه و زیر پایه. توابع پیوسته: تعریف تابع پیوسته، پیوستگی نقطه‌ای، نگاشت‌های باز و نگاشت‌های بسته، زیر فضاها، نشاندن و همسانریختی و قضایای مرتبط توپولوژی حاصلضربی و قضایای مرتبط، همانندی، فضاهای خارج قسمتی. فشردگی وهمبندی: فضاهای فشرده، حاصلضرب فضاهای فشرده، قضیه تیخونوف (بیان)، فضاهای موضعا فشرده و قضایای مربوطه، فضاهای فشرده با توپولوژی ترتیبی، همبندی، مولفه‌های همبندی، همبندی موضعی و قضایای مربوطه. اصول شمارایی: فضاهای شمارای اول، فضاهای شمارای دوم، تفکیک پذیری و قضایای مرتبط. اصول جداسازی: فضاهای T1، هاسدورف، منظم، نرمال و قضایای مرتبط، لم اوریسون، قضیه گسترش تیتزه، قضیه نشاندن اوریسون (بیان و طرح اثبات).