1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
آشنایی با دیرینه شکل گیری مذهب تشیع، علل و زمینه های تمایز فقه شیعه و عامه، گفتمان های اساسی
در فقه شیعی و رویکردهای اجتهاد شیعی. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی تحلیلی با جریان های مهم و موثر در فقه مذاهب اسلامی به منظور ایجاد تقارب فکری |
3 |
شایستگی های پایه |
توانمند سازی دانشجویان در آشنایی با تاریخ فقه و فقها از عصر تشریع تا زمان معاصر و آشنا شدن دانشجویان با مهمترین فقیهان هر دوره و کتب تألیفی آنها |
4 |
اهداف یادگیری |
تقویت قدرت استنباط و تحلیل دانشجو توسط استاد، هدایت دانشجویان به مشورت و هم اندیشی از روش بحث گروهی، هدایت دانشجویان به تفکر دقیق و علاقه مندی به پژوهش گری و حل مسائل |
5 |
روش تدریس |
ایجاد فضای مناسب برای دانشجویان جهت مشارکت مفید در مباحث درسی، ارزشیابی از آموخته های دانشجویان با استفاده از روش پرسش و پاسخ، ارائه تحقیقات کوتاه مرتبط با موضوعات درسی در برخی جلسات، ارائه گزارش درس در ابتدای هر جلسه توسط دانشجویان، تشویق دانشجویان به ارائه کنفرانس، تمرکز بر روی مباحث استدلالی |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در کلاس درس با پاسخ به پرسش های مطرح شده و ارائه تکالیف، تحقیق و ارائه کنفرانس |
7 |
منبع |
جزوه استاد از کتب:
تاریخ فقه و فقها، ابوالقاسم گرجی؛ ادوار اجتهاد، محمدابراهیم جناتی
- آل کاشف الغطاء، محمد حسین، اصل الشیعه و اصولها، قم: مؤسسه الامام علی)ع(، 1415 ق.
- صدر، حسن بن هادی ، تأسیس الشیعه لعلوم الاسلام، بغداد: شرکة النشر و الطباعه العراقیة، 1951 م.
- حیدر، اسد، الامام الصادق(ع) و المذاهب الاربعة، بیروت: دارالکتاب العربیة، 1390 ق.
- اسلامی، رضا، مدخل علم فقه، قم: حوزه علمیه قم، مکز مدیریت، 1384 ش.
- عزیزی، حسین، مبانی و تاریخ تحول اجتهاد، قم: بوستان کتاب قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی،
1384 ش.
- شهابی، محمود، ادوار فقه، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشار، 1375 ش.
- مدیر شانه چی، کاظم، تاریخ فقه مذاهب اسلامی، قم: بوستان کتاب، 1381 ش.
- مدرسی طباطبائی، سید حسین، مقدمه ای بر فقه شیعه، مشهد: آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای
اسلامی، 1368 ش. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
فضای کلاس، نرم افزارهای کمک آموزشی، پاور پوینت، تخته وایت بورد/ هوشمند، ویدئو پروژکتور |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر: 10 %
آزمون نهایی: کتبی 90% |