طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره آشنایی با دیرینه شکل گیری مذهب تشیع، علل و زمینه های تمایز فقه شیعه و عامه، گفتمان های اساسی در فقه شیعی و رویکردهای اجتهاد شیعی.
2 هدف کلی آشنایی تحلیلی با جریان های مهم و موثر در فقه مذاهب اسلامی به منظور ایجاد تقارب فکری
3 شایستگی های پایه توانمند سازی دانشجویان در آشنایی با تاریخ فقه و فقها از عصر تشریع تا زمان معاصر و آشنا شدن دانشجویان با مهمترین فقیهان هر دوره و کتب تألیفی آنها
4 اهداف یادگیری تقویت قدرت استنباط و تحلیل دانشجو توسط استاد، هدایت دانشجویان به مشورت و هم اندیشی از روش بحث گروهی، هدایت دانشجویان به تفکر دقیق و علاقه مندی به پژوهش گری و حل مسائل
5 روش تدریس ایجاد فضای مناسب برای دانشجویان جهت مشارکت مفید در مباحث درسی، ارزشیابی از آموخته های دانشجویان با استفاده از روش پرسش و پاسخ، ارائه تحقیقات کوتاه مرتبط با موضوعات درسی در برخی جلسات، ارائه گزارش درس در ابتدای هر جلسه توسط دانشجویان، تشویق دانشجویان به ارائه کنفرانس، تمرکز بر روی مباحث استدلالی
6 وظایف دانشجو حضور فعال در کلاس درس با پاسخ به پرسش های مطرح شده و ارائه تکالیف، تحقیق و ارائه کنفرانس
7 منبع جزوه استاد از کتب: تاریخ فقه و فقها، ابوالقاسم گرجی؛ ادوار اجتهاد، محمدابراهیم جناتی - آل کاشف الغطاء، محمد حسین، اصل الشیعه و اصولها، قم: مؤسسه الامام علی)ع(، 1415 ق. - صدر، حسن بن هادی ، تأسیس الشیعه لعلوم الاسلام، بغداد: شرکة النشر و الطباعه العراقیة، 1951 م. - حیدر، اسد، الامام الصادق(ع) و المذاهب الاربعة، بیروت: دارالکتاب العربیة، 1390 ق. - اسلامی، رضا، مدخل علم فقه، قم: حوزه علمیه قم، مکز مدیریت، 1384 ش. - عزیزی، حسین، مبانی و تاریخ تحول اجتهاد، قم: بوستان کتاب قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1384 ش. - شهابی، محمود، ادوار فقه، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشار، 1375 ش. - مدیر شانه چی، کاظم، تاریخ فقه مذاهب اسلامی، قم: بوستان کتاب، 1381 ش. - مدرسی طباطبائی، سید حسین، مقدمه ای بر فقه شیعه، مشهد: آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامی، 1368 ش.
8 مواد و امکانات آموزشی فضای کلاس، نرم افزارهای کمک آموزشی، پاور پوینت، تخته وایت بورد/ هوشمند، ویدئو پروژکتور
9 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر: 10 % آزمون نهایی: کتبی 90%