1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
تبیین نقش و جایگاه مهم قواعد فقه در نظام حقوق اسلام و ایجاد انسجام ذهنی در دانشجویان از طریق آشنایی با قواعد بنیادین حقوق اسلام. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با مهم ترین قواعد فقه مدنی و تبیین نقش و جایگاه مهم قواعد فقه در نظام حقوق اسلام و ایجاد انسجام ذهنی در دانشجویان از طریق آشنایی با قواعد بنیادین حقوقی اسلام. |
3 |
شایستگی های پایه |
توانمند سازی دانشجویان در آشنایی با مهم ترین قواعد فقه مدنی و ایجاد انسجام ذهنی در دانشجویان از طریق آشنایی با قواعد بنیادین حقوقی اسلام. |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با مهم ترین قواعد فقه مدنی و تبیین نقش و جایگاه مهم قواعد فقه در نظام حقوق اسلام و ایجاد انسجام ذهنی در دانشجویان از طریق آشنایی با قواعد بنیادین حقوقی اسلام. |
5 |
روش تدریس |
ایجاد فضای مناسب برای دانشجویان جهت مشارکت مفید در مباحث درسی؛ ارزشیابی از آموخته های دانشجویان با استفاده از روش پرسش و پاسخ؛ ارائه تحقیقات کوتاه مرتبط با موضوعات درسی در برخی از جلسات؛ ارائه گزارش درس در ابتدای هر جلسه توسط دانشجویان؛ تشویق دانشجویان به ارائه کنفرانس؛ تمرکز بر روی مباحث استدلالی و تقویت قدرت استنباط و تحلیل دانشجو توسط استاد؛ هدایت دانشجویان به مشورت و هم اندیشی با استفاده از روش بحث گروهی؛ هدایت دانشجویان به تفکر دقیق و علاقه مندی به کاوشگری؛ استفاده از روش حل مسئله برای توصیف و تبیین مسائل تحلیلی جهت توانمندسازی دانشجویان برای استنباط و ارائه نظر و تحلیل درست مباحث. |
6 |
وظایف دانشجو |
ارائه گزارش کلاسی در هر جلسه- انجام فعالیتهای کلاسی و تحقیقات مرتبط- شرکت فعال در مباحث درسی |
7 |
منبع |
جزوه استاد و گزیده از منابع ذیل:
- محقق داماد، سید مصطفی، قواعد فقه: بخش مدنی، تهران: مرکز نشر علوم اسلامی، 1384ش.
- محمدی، ابوالحسن، قواعد فقه، تهران: میزان، 1385ش.
- مصطفوی، سید محمدکاظم، مائة قاعدة فقهیة، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسل، 1375ق. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
فضای کلاس- نرم افزار پاور پوینت- تخته وایت بورد/ هوشمند- ویدئو پروژکتور |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر: 10%
آزمون میانترم: 30%
آزمون پایانترم: کتبی: 60% |
10 |
فایل |
Pdf File |