صفحات خانگی دانشگاه فردوسی مشهد

طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره استاتیک یکی از دروس اصلی در برنامه درسی رشته مهندسی مکانیک است. این درس دربرگیرنده مفاهیم بنیادین علم مکانیک بوده و زیربنای بسیاری از دروس مهندسی مکانیک به شمار می‌رود.
2 هدف کلی در این درس دانشجویان با مفهوم تعادل استاتیکی و کاربرد معادلات تعادل در تحلیل انواع سازه‌ها آشنا می‌شوند. با استفاده از مطالب ارائه شده در این درس، دانشجویان مهارت تحلیل نیروها در سازه‌های استاتیکی را با اعمال فرضیات مناسب مهندسی کسب خواهند کرد. تسلط بر مباحث این درس و درک عمیق مفاهیم آن برای یک مهندس مکانیک در کاربردهای عملی و طراحی و تحلیل سازه‌ها بسیار ضروری است.
3 شایستگی های پایه دانشجویان باید از آشنایی مناسبی با مفاهیم جبر برداری، هندسه و فیزیک مکانیک برخوردار باشند. این موارد موضوع درس ریاضی 1 و فیزیک 1 هستند.
4 اهداف یادگیری مباحث درس استاتیک بگونه‌ای تنظیم شده‌اند که دانشجویان ابتدا با مفاهیم بنیادین مهندسی مکانیک (نیرو، گشتاور، تعادل و ...) آشنا شده و در ادامه دانش و مهارت تحلیل نیرو را در انواع سازه‌هایی که در حالت تعادل استاتیکی قرار دارند، کسب خواهند کرد.
5 روش تدریس تدریس درس استاتیک در ترم حاضر به‌صورت ترکیب آموزش حضوری و الکترونیکی خواهد بود. بخشی از مطالب درسی و کمک درسی به‌صورت الکترونیکی در اختیار دانشجویان قرار گرفته و کلاس‌های حضوری علاوه بر تدریس، به فعالیت‌های کلاسی در راستای درک بهتر مطالب اختصاص خواهد داشت
6 وظایف دانشجو مطالعه مطالب درسی، حضور منظم در کلاس‌ها، مشارکت در مباحث کلاسی، تحویل تمرین‌ها، مشارکت در فعالیت گروهی، شرکت در امتحان‌های کوتاه و امتحانات میان‌ترم و پایان‌ترم، بررسی صفحه درسی در سامانه آموزش مجازی برای اطلاع به موقع از اطلاعیه‌های درسی
7 منبع منبع اصلی: Engineering Mechanics, Statics, Meriam J.L., Kraige L.G., Bolton J.N منابع کمکی: Engineering Mechanics, Statics, Hibbeler R.C Vector Mechanics for Engineers, Statics, Beer F.P., Johnston Jr E.R., et al Engineering Mechanics, Statics, Bedford A., Fowler W
8 مواد و امکانات آموزشی تجهیزات لازم برای نمایش اسلایدها، وایت برد، قلم نوری
9 نحوه ارزشیابی حل تمرین (2.5)، آزمون میانترم اول (4)، آزمون میانترم دوم (4)، آزمون پایان‌ترم (4)، کوییزها و فعالیت کلاسی (4)، پروژه (2.5) کسب حداقل 40 درصد از مجموع آزمون‌های میانترم و فعالیت کلاسی و حداقل 40% از آزمون پایانترم برای قبولی در درس الزامی است.
10 فایل Pdf File