1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
با توجه به اینکه در کشور ما عمده مناطق کشاورزی با تنش های محیطی مواجه است این درس یکی از مهمترین دروس این دوره برای درک کامل سازو کار های گیاهی در مواجهه به تنش های محیطی می باشد. |
2 |
هدف کلی |
هدف این درس شناخت عمیق ساز و کار های فیزیولوژیکی گیاهان مختلف در رفتار تحت تنش های محطی است به عبارت دیگر دانشجو با درک تنش توسط گیاه و نحوه پاسخ به آن در تنش های مختلف محیطی آسنا می شود. |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان می باید اصول فیزیولوژی گیاهان زراعی را بدانند و آشنایی کلی با مراحل زراعت گیاهان مهم و اثرات زراعی تنش های محطی روی آنها را آشنا باشند |
4 |
اهداف یادگیری |
ساز و کار های حاکم بر پاسخ گیاهان مختلف زراعی را در هر کدام از تنش های محیطی فرا بگیرند |
5 |
اهداف یادگیری |
درک تنش، انتقال پیام تنش و ایجاد پاسخ گیاه به تنش |
6 |
اهداف یادگیری |
ارائه یک عنوان روز آمد مرتبط با فیزیوژی تنش ها توسط دانشجو |
7 |
اهداف یادگیری |
ارائه یک عنوان روز آمد مرتبط با فیزیوژی تنش ها توسط دانشجو |
8 |
اهداف یادگیری |
ارائه یک عنوان روز آمد مرتبط با فیزیوژی تنش ها توسط دانشجو |
9 |
اهداف یادگیری |
ارائه یک عنوان روز آمد مرتبط با فیزیوژی تنش ها توسط دانشجو |
10 |
اهداف یادگیری |
ارائه یک عنوان روز آمد مرتبط با فیزیوژی تنش ها توسط دانشجو |
11 |
اهداف یادگیری |
ایجاد فهم مشترک از اصطلاحات و مفاهیم مورد استفاده در این درس |
12 |
اهداف یادگیری |
درک نقش و پاسخ غشاهای مختلف سلولی در پاسخ به تنش های محیطی |
13 |
اهداف یادگیری |
آموزش سوخت و ساز ترکیبات مختلف متابولیکی در شرائط تنش های محیطی |
14 |
اهداف یادگیری |
درک تنش، انتقال پیام تنش و ایجاد پاسخ گیاه به تنش |
15 |
اهداف یادگیری |
آشنایی دانشجو با پاسخ های مختلف فیزیولوژیک گیاهان در برابر تنش های محیطی |
16 |
اهداف یادگیری |
آشنایی دانشجویان با پاسخ گیاهان مختلف با تنش اکسیداتیو |
17 |
اهداف یادگیری |
آشنایی دانشجویان با پاسخ گیاهان مختلف با تنش شوری |
18 |
اهداف یادگیری |
آشنایی دانشجویان با پاسخ گیاهان مختلف با تنش سرما |
19 |
اهداف یادگیری |
آشنایی دانشجویان با پاسخ گیاهان مختلف با تنش بی هوازی |
20 |
اهداف یادگیری |
آشنایی دانشجویان با پاسخ گیاهان مختلف با تنش گرما |
21 |
اهداف یادگیری |
آشنایی دانشجویان با پاسخ گیاهان مختلف با تنش خشکی |
22 |
اهداف یادگیری |
آشنایی دانشجویان با پاسخ گیاهان مختلف با تنش نوری |
23 |
اهداف یادگیری |
آشنایی دانشجویان با پاسخ گیاهان مختلف با تنش فلزات سنگین |
24 |
اهداف یادگیری |
آشنایی دانشجویان با پاسخ گیاهان مختلف با تنش های زنده |
25 |
روش تدریس |
استفاده از سخنرانی، ارائه فایل پاورپواینت، ارجاع به منابع و سایت های مختلف، بازدید و نشان دادن اثرات تنش در گیاهان |
26 |
وظایف دانشجو |
پیدا کردن آمادگی برای موضوع تدریس هر جلسه، مطالعه کتاب فیزیولوژی تنش های محیطی در گیاهان، ارائه یک سمینار در موردیک موضوع روز آمد مرتبط با سرفصل های درس |
27 |
منبع |
کتاب فیزیولوژی تنش های محیطی در گیاهان و دیگر منابعی که لیست آن در جلسه ابتدایی کلاس به دانشجویان داده می شود |
28 |
مواد و امکانات آموزشی |
کامپیوتر و امکانات بصری، نخته سیاه و سفید و در صورت امکان وسیله نقلیه برای یک بازدید |
29 |
نحوه ارزشیابی |
مشارکت در مباحث کلاسی، حضور فعال، نحوه رائه سمینار و کیفیت مطالب آن و امتحان پایانی |