1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
یکی از دروس اصلی د.ره کارشناسی زراعت و اصلاح نباتات است. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با مبانی فیزیولوژی گیاهان زراعی |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجو باید با گیاهان زراعی آشنایی نسبی داشته باشند و نحوه تولید آنها را بشناسند. |
4 |
اهداف یادگیری |
ایجاد توانمندی در اندازه گیری ظرفیت های فیزیولوژیکی گیاهان زراعی |
5 |
اهداف یادگیری |
آشنایی دانشجویان با مفهوم، حوزهها و اهمیت فیزیولوژی گیاهی و نقش آن بهعنوان پایه علمی در علوم زراعی.
تعریف فیزیولوژی گیاهی؛ ارتباط با رشتههای زیستشناسی، بیوشیمی و بومشناسی؛ مروری بر فرایندهای اصلی گیاهی مانند فتوسنتز، تنفس، جذب مواد؛ نقش در مدیریت تنشها، اصلاح نباتات و کشاورزی پایدار.
روش تدریس: ترکیب ارائه پاورپوینت، مثالهای کاربردی از مزارع، پرسش و پاسخ. |
6 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با چگونگی تغییرات فیزیولوژیکی گیاهان زراعی در طول تکامل و اهلیسازی بهمنظور سازگاری با شرایط محیطی و نیازهای انسانی.
سرفصلها: مروری بر تاریخچه اهلیسازی؛ نقش انتخاب طبیعی و مصنوعی؛ تغییرات در کارایی فتوسنتز، مصرف آب و تحمل تنشها؛ سازگاری با اقلیمها و خاکهای مختلف؛ مثالهایی از گیاهان زراعی مهم ایران و جهان. |
7 |
روش تدریس |
درس تئوری است لذا تدریس با استفاده از ویدئو پروزکتور انجام خواهد شد. |
8 |
روش تدریس |
فایل پاور پواینت همراه با شکل و نمودار برای فهم بیشتر مطالب به دانشجویان داده خواهد شد و منابع مربوطه برای مطالعه بیشتر نیز معرفی خواهد شد. |
9 |
روش تدریس |
فایل پاور پواینت همراه با شکل و نمودار برای فهم بیشتر مطالب به دانشجویان داده خواهد شد و منابع مربوطه برای مطالعه بیشتر نیز معرفی خواهد شد. |
10 |
وظایف دانشجو |
مشارکت در مباحث کلاسی |
11 |
وظایف دانشجو |
حضور در کلاس و مشارکت در مباحث کلاسی. |
12 |
وظایف دانشجو |
حضور در کلاس و مشارکت در مباحث کلاسی. |
13 |
منبع |
کتب فیزیولوژی گیاهان زراعی |
14 |
منبع |
کتاب اثر عوامل محیطی بر رشد و نمو گیاهان |
15 |
منبع |
کتاب اثر عوامل محیطی بر رشد و عملکرد گیاهان |
16 |
مواد و امکانات آموزشی |
ویدئو پروژکتور و کامپیوتر |
17 |
مواد و امکانات آموزشی |
ویدئو پروژکتور و کامپیوتر |
18 |
مواد و امکانات آموزشی |
ویدئو پروژکتور و کامپیوتر |
19 |
نحوه ارزشیابی |
مباحث کلاسی و امتحان پایان ترم |
20 |
نحوه ارزشیابی |
مباحث کلاسی و امتحان پایان ترم |
21 |
نحوه ارزشیابی |
مباحث کلاسی و امتحان پایان ترم |
22 |
اهداف یادگیری |
شناخت مکانیزمهای زیستی و فیزیولوژیک رشد و تقسیم سلول در گیاهان و نقش آنها در توسعه بافتها و اندامهای گیاهی.
سرفصلها: ساختار و چرخه سلولی (G1، S، G2، M)؛ مراحل میتوز و میوز؛ عوامل داخلی مؤثر بر رشد سلولی (هورمونها و پیامرسانها)؛ اثر عوامل خارجی مانند نور و دما؛ ارتباط بین رشد سلول و تمایز بافتی. |
23 |
اهداف یادگیری |
ررسی مراحل کلیدی رشد و توسعه گیاه از جنینزایی تا دوره جوانی و پیری، با تمرکز بر تغییرات فیزیولوژیک و تنظیمکنندههای داخلی و خارجی.
سرفصلها: فرایند جنینزایی در بذر؛ تغییرات متابولیکی و هورمونی در رشد اولیه؛ ویژگیهای فیزیولوژیک دوره جوانی؛ نشانهها و مکانیزمهای آغاز پیری اندامهای گیاهی؛ نقش عوامل محیطی و ژنتیکی. |
24 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با اصول تعامل پرتوهای نور و دیگر انواع تشعشع با گیاهان زراعی و بررسی نقش آنها در فرایندهای فیزیولوژیک رشد و نمو.
سرفصلها: خواص فیزیکی انواع تشعشع (نور مرئی، UV، IR)؛ طیف نوری مؤثر در فتوسنتز و فتومورفوژنز؛ اثر شدت، طول موج و مدت تابش بر رشد گیاه؛ تأثیرات مثبت و منفی پرتوها بر عملکرد و کیفیت محصول؛ مثالهای کاربردی در کشاورزی. |
25 |
اهداف یادگیری |
ررسی نقش بنیادی آب و دما بهعنوان مهمترین عوامل اقلیمی مؤثر بر رشد، نمو و عملکرد گیاهان زراعی.
سرفصلها: اهمیت آب در جذب مواد، فتوسنتز و تنظیم دما؛ اثر کمآبی و بیشآبی بر فرایندهای فیزیولوژیک و کاهش عملکرد؛ مفهوم دمای پایه و بهینه؛ اثر دماهای بالاتر یا پایینتر از حد تحمل؛ برهمکنش آب و دما در رشد گیاه؛ مثالهای کاربردی از محصولات مهم. |
26 |
اهداف یادگیری |
عرفی مکانیسمهای عبور مواد از غشای سلولی و مسیرهای انتقال آنها در آوندهای چوبی و آبکشی گیاهان.
سرفصلها: ساختار غشای پلاسمایی و ویژگیهای فیزیولوژیک آن؛ روشهای انتقال غشایی شامل انتشار ساده، انتشار تسهیلشده، انتقال فعال و اُسمز؛ نقش پروتئینهای ناقل و کانالهای یونی؛ جریان شیره خام در آوند چوبی و شیره پرورده در آوند آبکشی؛ اهمیت این فرایندها در رشد و تغذیه گیاه. |
27 |
اهداف یادگیری |
مرور نکات کلیدی کل ترم، پاسخ به پرسشهای دانشجویان و برگزاری آزمون نهایی برای ارزیابی یادگیری.
سرفصلها: خلاصهسازی مباحث مهم شامل فرآیندهای فیزیولوژیکی اصلی، عوامل محیطی مؤثر بر رشد و سازگاری، مکانیزمهای انتقال مواد، و کاربردهای عملی در علوم زراعی؛ بررسی نمونه سؤالات؛ رفع اشکالات و ابهامات. |