طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره یکی از دروس اصلی د.ره کارشناسی زراعت و اصلاح نباتات است.
2 هدف کلی آشنایی دانشجویان با مبانی فیزیولوژی گیاهان زراعی
3 شایستگی های پایه دانشجو باید با گیاهان زراعی آشنایی نسبی داشته باشند و نحوه تولید آنها را بشناسند.
4 اهداف یادگیری ایجاد توانمندی در اندازه گیری ظرفیت های فیزیولوژیکی گیاهان زراعی
5 اهداف یادگیری آشنایی دانشجویان با مفهوم، حوزه‌ها و اهمیت فیزیولوژی گیاهی و نقش آن به‌عنوان پایه علمی در علوم زراعی. تعریف فیزیولوژی گیاهی؛ ارتباط با رشته‌های زیست‌شناسی، بیوشیمی و بوم‌شناسی؛ مروری بر فرایندهای اصلی گیاهی مانند فتوسنتز، تنفس، جذب مواد؛ نقش در مدیریت تنش‌ها، اصلاح نباتات و کشاورزی پایدار. روش تدریس: ترکیب ارائه پاورپوینت، مثال‌های کاربردی از مزارع، پرسش و پاسخ.
6 اهداف یادگیری آشنایی با چگونگی تغییرات فیزیولوژیکی گیاهان زراعی در طول تکامل و اهلی‌سازی به‌منظور سازگاری با شرایط محیطی و نیازهای انسانی. سرفصل‌ها: مروری بر تاریخچه اهلی‌سازی؛ نقش انتخاب طبیعی و مصنوعی؛ تغییرات در کارایی فتوسنتز، مصرف آب و تحمل تنش‌ها؛ سازگاری با اقلیم‌ها و خاک‌های مختلف؛ مثال‌هایی از گیاهان زراعی مهم ایران و جهان.
7 روش تدریس درس تئوری است لذا تدریس با استفاده از ویدئو پروزکتور انجام خواهد شد.
8 روش تدریس فایل پاور پواینت همراه با شکل و نمودار برای فهم بیشتر مطالب به دانشجویان داده خواهد شد و منابع مربوطه برای مطالعه بیشتر نیز معرفی خواهد شد.
9 روش تدریس فایل پاور پواینت همراه با شکل و نمودار برای فهم بیشتر مطالب به دانشجویان داده خواهد شد و منابع مربوطه برای مطالعه بیشتر نیز معرفی خواهد شد.
10 وظایف دانشجو مشارکت در مباحث کلاسی
11 وظایف دانشجو حضور در کلاس و مشارکت در مباحث کلاسی.
12 وظایف دانشجو حضور در کلاس و مشارکت در مباحث کلاسی.
13 منبع کتب فیزیولوژی گیاهان زراعی
14 منبع کتاب اثر عوامل محیطی بر رشد و نمو گیاهان
15 منبع کتاب اثر عوامل محیطی بر رشد و عملکرد گیاهان
16 مواد و امکانات آموزشی ویدئو پروژکتور و کامپیوتر
17 مواد و امکانات آموزشی ویدئو پروژکتور و کامپیوتر
18 مواد و امکانات آموزشی ویدئو پروژکتور و کامپیوتر
19 نحوه ارزشیابی مباحث کلاسی و امتحان پایان ترم
20 نحوه ارزشیابی مباحث کلاسی و امتحان پایان ترم
21 نحوه ارزشیابی مباحث کلاسی و امتحان پایان ترم
22 اهداف یادگیری شناخت مکانیزم‌های زیستی و فیزیولوژیک رشد و تقسیم سلول در گیاهان و نقش آن‌ها در توسعه بافت‌ها و اندام‌های گیاهی. سرفصل‌ها: ساختار و چرخه سلولی (G1، S، G2، M)؛ مراحل میتوز و میوز؛ عوامل داخلی مؤثر بر رشد سلولی (هورمون‌ها و پیام‌رسان‌ها)؛ اثر عوامل خارجی مانند نور و دما؛ ارتباط بین رشد سلول و تمایز بافتی.
23 اهداف یادگیری ررسی مراحل کلیدی رشد و توسعه گیاه از جنین‌زایی تا دوره جوانی و پیری، با تمرکز بر تغییرات فیزیولوژیک و تنظیم‌کننده‌های داخلی و خارجی. سرفصل‌ها: فرایند جنین‌زایی در بذر؛ تغییرات متابولیکی و هورمونی در رشد اولیه؛ ویژگی‌های فیزیولوژیک دوره جوانی؛ نشانه‌ها و مکانیزم‌های آغاز پیری اندام‌های گیاهی؛ نقش عوامل محیطی و ژنتیکی.
24 اهداف یادگیری آشنایی با اصول تعامل پرتوهای نور و دیگر انواع تشعشع با گیاهان زراعی و بررسی نقش آن‌ها در فرایندهای فیزیولوژیک رشد و نمو. سرفصل‌ها: خواص فیزیکی انواع تشعشع (نور مرئی، UV، IR)؛ طیف نوری مؤثر در فتوسنتز و فتومورفوژنز؛ اثر شدت، طول موج و مدت تابش بر رشد گیاه؛ تأثیرات مثبت و منفی پرتوها بر عملکرد و کیفیت محصول؛ مثال‌های کاربردی در کشاورزی.
25 اهداف یادگیری ررسی نقش بنیادی آب و دما به‌عنوان مهم‌ترین عوامل اقلیمی مؤثر بر رشد، نمو و عملکرد گیاهان زراعی. سرفصل‌ها: اهمیت آب در جذب مواد، فتوسنتز و تنظیم دما؛ اثر کم‌آبی و بیش‌آبی بر فرایندهای فیزیولوژیک و کاهش عملکرد؛ مفهوم دمای پایه و بهینه؛ اثر دماهای بالاتر یا پایین‌تر از حد تحمل؛ برهم‌کنش آب و دما در رشد گیاه؛ مثال‌های کاربردی از محصولات مهم.
26 اهداف یادگیری عرفی مکانیسم‌های عبور مواد از غشای سلولی و مسیرهای انتقال آن‌ها در آوندهای چوبی و آبکشی گیاهان. سرفصل‌ها: ساختار غشای پلاسمایی و ویژگی‌های فیزیولوژیک آن؛ روش‌های انتقال غشایی شامل انتشار ساده، انتشار تسهیل‌شده، انتقال فعال و اُسمز؛ نقش پروتئین‌های ناقل و کانال‌های یونی؛ جریان شیره خام در آوند چوبی و شیره پرورده در آوند آبکشی؛ اهمیت این فرایندها در رشد و تغذیه گیاه.
27 اهداف یادگیری مرور نکات کلیدی کل ترم، پاسخ به پرسش‌های دانشجویان و برگزاری آزمون نهایی برای ارزیابی یادگیری. سرفصل‌ها: خلاصه‌سازی مباحث مهم شامل فرآیندهای فیزیولوژیکی اصلی، عوامل محیطی مؤثر بر رشد و سازگاری، مکانیزم‌های انتقال مواد، و کاربردهای عملی در علوم زراعی؛ بررسی نمونه سؤالات؛ رفع اشکالات و ابهامات.