1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
با توجه به اینکه در دروس دیگر این دوره عمدتا به مکانیزم ها و کارکرد های فیزیولوژی گیاهان زراعی در مقیاس فراتر از سلول تدریس نمی شود در این درس به مباحث مولکولی پرداخته می شود و مبنای بسیاری از پژوهش های مرتبط با رساله دانشجویان می شود |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با منابع و پایگاههای علمی و پژوهشی مرتبط با فیزیولوژی مولکولی در گیاهان زراعی و هم چنین ارتباط پاسخ گیاهان به محرک های محیطی در سطح زیر سلولی است |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان این درس باید با مبانی فیزیولوژی گیاهی و هم چنین ژنتیک گیاهان زراعی آشنا باشند |
4 |
اهداف یادگیری |
هدف این است که ذهن دانشجو از سطح کانوپی و گیاه سالم به سطح درون سلولی برده شود و به ندیده ها اعتماد پیدا کند |
5 |
روش تدریس |
در این درس از قبل منابع تعیین و به دانشجو معرفی خواهد شد هم چنین در هر جلسه یک ارائه همراه با فایل پاورپواینت گذاشته خواهد شد و در جلسات پایانی درس که دانشجویان با مبانی اصلی و روش تدریس آشنا شدند هر دانشجو یک جلسه یکی از مباحث مرتبط بادرس را ارائه خواهد کرد. |
6 |
وظایف دانشجو |
مطالعه مطالب جلسه بعد قبل از حضور در کلاس الکترونیکی
ارائه یکی از مباحث درس در یک جلسه
آماده نمودن و مستند کردن سمینار ارائه شدهدر قالب فایل ورد |
7 |
منبع |
Physiology, Biochemistry and Molecular Biology of Plant Lipids
Editors: Williams, John Peter, Khan, Mobashsher Uddin, Wan Lem, Nora (Eds.)
Biochemistry and Molecular Biology of Plants, 2nd Edition
Bob B. Buchanan (Editor), Wilhelm Gruissem (Editor), Russell L. Jones (Editor)
ISBN: 978-0-470-71421-8
Encyclopaedia Of Plant Molecular Physiology Paperback – January 1, 2010
by I.M.KHAN |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
امکانات سمعی و بصری متعارف |
9 |
نحوه ارزشیابی |
سوالات و بحث کلاسی ارائه سمینار و امتحان پایان ترم |
10 |
فایل |
Pdf File |
11 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با ساختار کلی درس، مرور اهداف آموزشی، معرفی منابع و روشهای ارزیابی و ایجاد درک مشترک از اهمیت فیزیولوژی مولکولی در گیاهان زراعی. |
12 |
اهداف یادگیری |
شناخت مبانی فیزیولوژی مولکولی و گستره پژوهشهای مرتبط، تمایز آن از سایر شاخههای علوم گیاهی، و بررسی کاربردهای آن در بهبود عملکرد گیاهان زراعی. |
13 |
اهداف یادگیری |
درک ساختار سلولهای گیاهی، شناسایی مولکولهای کلیدی در فرآیندهای زیستی، و تحلیل نقش هر جزء در عملکرد کلی سلول. |
14 |
اهداف یادگیری |
بررسی ترکیب، سازمان و عملکرد دیواره سلولی، و نقش آن در رشد، استحکام، دفاع و ارتباطات بین سلولی. |
15 |
اهداف یادگیری |
شناخت ساختار و انواع غشاءهای سلولی و زیرسلولی و نقش آنها در تنظیم و کنترل جریان مواد و سیگنالها. |
16 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با مسیرهای انتقال الکترون در گیاهان، سازوکار سنتز ATP، و نقش این فرایندها در متابولیسم انرژی. |
17 |
اهداف یادگیری |
بررسی مراحل ساخت پروتئین، سیستمهای جابجایی درونسلولی و نقش این مسیرها در عملکرد سلول. |
18 |
اهداف یادگیری |
شناخت مسیرهای بیوسنتز لیپیدها، مکانیزمهای انتقال آنها و اهمیت لیپیدها در غشاءها و متابولیسم سلول. |
19 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با مسیرهای پیامرسانی سلولی، گیرندهها، مولکولهای پیامرسان، و ادغام سیگنالها برای پاسخهای فیزیولوژیکی. |
20 |
اهداف یادگیری |
بررسی مراحل سیکل سلولی، مولکولهای کلیدی تنظیمکننده، و چگونگی هماهنگی تقسیم و رشد در سلولهای گیاهی. |
21 |
اهداف یادگیری |
شناسایی انواع RNA، نقشهای آنها در بیان ژن، و ارتباط آنها با فرایندهای تنظیمی در سلولهای گیاهی. |
22 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با شاخههای مختلف علم اومیکس شامل ژنومیکس، ترانسکریپتومیکس، پروتئومیکس، متابولومیکس و غیره؛ درک تفاوتها و ارتباطات میان این شاخهها؛ و بررسی کاربردهای آنها در تحقیق و بهبود عملکرد گیاهان زراعی. |
23 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با مفاهیم پایه نانوتکنولوژی، انواع نانومواد و ویژگیهای آنها، بررسی کاربرد نانوذرات و فناوریهای نانو در بهبود رشد، تغذیه و مقاومت گیاهان زراعی، و آگاهی از چالشها و ملاحظات زیستمحیطی مرتبط. |
24 |
اهداف یادگیری |
درک مفاهیم و اصول کشاورزی مولکولی، بررسی کاربرد علوم زیستی مولکولی در اصلاح گیاهان، تولید محصولات با کیفیتتر و مقاومتر، و تحلیل نقش فناوریهای نوین مانند ویرایش ژن و بیوتکنولوژی در توسعه سیستمهای پایدار کشاورزی. |
25 |
اهداف یادگیری |
ایجاد مهارت ارائه و بیان علمی برای دانشجویان، تمرین جستجو و تحلیل منابع علمی مرتبط با فیزیولوژی مولکولی، بهبود توانایی پاسخ به پرسشها و نقدهای علمی، و تقویت مهارتهای ارتباط علمی در محیط آکادمیک. |
26 |
اهداف یادگیری |
مرور نکات کلیدی و مفاهیم اصلی ارائهشده در طول ترم، ایجاد درک یکپارچه از ارتباط بین موضوعات مختلف، ارزیابی دستیابی به اهداف آموزشی، و آمادگی برای تحقیقات پیشرفته یا کاربرد عملی آموختهها در حوزه فیزیولوژی مولکولی گیاهان زراعی. |