طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره با توجه به اینکه در دروس دیگر این دوره عمدتا به مکانیزم ها و کارکرد های فیزیولوژی گیاهان زراعی در مقیاس فراتر از سلول تدریس نمی شود در این درس به مباحث مولکولی پرداخته می شود و مبنای بسیاری از پژوهش های مرتبط با رساله دانشجویان می شود
2 هدف کلی آشنایی دانشجویان با منابع و پایگاههای علمی و پژوهشی مرتبط با فیزیولوژی مولکولی در گیاهان زراعی و هم چنین ارتباط پاسخ گیاهان به محرک های محیطی در سطح زیر سلولی است
3 شایستگی های پایه دانشجویان این درس باید با مبانی فیزیولوژی گیاهی و هم چنین ژنتیک گیاهان زراعی آشنا باشند
4 اهداف یادگیری هدف این است که ذهن دانشجو از سطح کانوپی و گیاه سالم به سطح درون سلولی برده شود و به ندیده ها اعتماد پیدا کند
5 روش تدریس در این درس از قبل منابع تعیین و به دانشجو معرفی خواهد شد هم چنین در هر جلسه یک ارائه همراه با فایل پاورپواینت گذاشته خواهد شد و در جلسات پایانی درس که دانشجویان با مبانی اصلی و روش تدریس آشنا شدند هر دانشجو یک جلسه یکی از مباحث مرتبط بادرس را ارائه خواهد کرد.
6 وظایف دانشجو مطالعه مطالب جلسه بعد قبل از حضور در کلاس الکترونیکی ارائه یکی از مباحث درس در یک جلسه آماده نمودن و مستند کردن سمینار ارائه شدهدر قالب فایل ورد
7 منبع Physiology, Biochemistry and Molecular Biology of Plant Lipids Editors: Williams, John Peter, Khan, Mobashsher Uddin, Wan Lem, Nora (Eds.) Biochemistry and Molecular Biology of Plants, 2nd Edition Bob B. Buchanan (Editor), Wilhelm Gruissem (Editor), Russell L. Jones (Editor) ISBN: 978-0-470-71421-8 Encyclopaedia Of Plant Molecular Physiology Paperback – January 1, 2010 by I.M.KHAN
8 مواد و امکانات آموزشی امکانات سمعی و بصری متعارف
9 نحوه ارزشیابی سوالات و بحث کلاسی ارائه سمینار و امتحان پایان ترم
10 فایل Pdf File
11 اهداف یادگیری آشنایی با ساختار کلی درس، مرور اهداف آموزشی، معرفی منابع و روش‌های ارزیابی و ایجاد درک مشترک از اهمیت فیزیولوژی مولکولی در گیاهان زراعی.
12 اهداف یادگیری شناخت مبانی فیزیولوژی مولکولی و گستره پژوهش‌های مرتبط، تمایز آن از سایر شاخه‌های علوم گیاهی، و بررسی کاربردهای آن در بهبود عملکرد گیاهان زراعی.
13 اهداف یادگیری درک ساختار سلول‌های گیاهی، شناسایی مولکول‌های کلیدی در فرآیندهای زیستی، و تحلیل نقش هر جزء در عملکرد کلی سلول.
14 اهداف یادگیری بررسی ترکیب، سازمان و عملکرد دیواره سلولی، و نقش آن در رشد، استحکام، دفاع و ارتباطات بین سلولی.
15 اهداف یادگیری شناخت ساختار و انواع غشاءهای سلولی و زیرسلولی و نقش آن‌ها در تنظیم و کنترل جریان مواد و سیگنال‌ها.
16 اهداف یادگیری آشنایی با مسیرهای انتقال الکترون در گیاهان، سازوکار سنتز ATP، و نقش این فرایندها در متابولیسم انرژی.
17 اهداف یادگیری بررسی مراحل ساخت پروتئین، سیستم‌های جابجایی درون‌سلولی و نقش این مسیرها در عملکرد سلول.
18 اهداف یادگیری شناخت مسیرهای بیوسنتز لیپیدها، مکانیزم‌های انتقال آن‌ها و اهمیت لیپیدها در غشاءها و متابولیسم سلول.
19 اهداف یادگیری آشنایی با مسیرهای پیام‌رسانی سلولی، گیرنده‌ها، مولکول‌های پیام‌رسان، و ادغام سیگنال‌ها برای پاسخ‌های فیزیولوژیکی.
20 اهداف یادگیری بررسی مراحل سیکل سلولی، مولکول‌های کلیدی تنظیم‌کننده، و چگونگی هماهنگی تقسیم و رشد در سلول‌های گیاهی.
21 اهداف یادگیری شناسایی انواع RNA، نقش‌های آن‌ها در بیان ژن، و ارتباط آن‌ها با فرایندهای تنظیمی در سلول‌های گیاهی.
22 اهداف یادگیری آشنایی با شاخه‌های مختلف علم اومیکس شامل ژنومیکس، ترانسکریپتومیکس، پروتئومیکس، متابولومیکس و غیره؛ درک تفاوت‌ها و ارتباطات میان این شاخه‌ها؛ و بررسی کاربردهای آن‌ها در تحقیق و بهبود عملکرد گیاهان زراعی.
23 اهداف یادگیری آشنایی با مفاهیم پایه نانوتکنولوژی، انواع نانومواد و ویژگی‌های آن‌ها، بررسی کاربرد نانوذرات و فناوری‌های نانو در بهبود رشد، تغذیه و مقاومت گیاهان زراعی، و آگاهی از چالش‌ها و ملاحظات زیست‌محیطی مرتبط.
24 اهداف یادگیری درک مفاهیم و اصول کشاورزی مولکولی، بررسی کاربرد علوم زیستی مولکولی در اصلاح گیاهان، تولید محصولات با کیفیت‌تر و مقاوم‌تر، و تحلیل نقش فناوری‌های نوین مانند ویرایش ژن و بیوتکنولوژی در توسعه سیستم‌های پایدار کشاورزی.
25 اهداف یادگیری ایجاد مهارت ارائه و بیان علمی برای دانشجویان، تمرین جستجو و تحلیل منابع علمی مرتبط با فیزیولوژی مولکولی، بهبود توانایی پاسخ به پرسش‌ها و نقدهای علمی، و تقویت مهارت‌های ارتباط علمی در محیط آکادمیک.
26 اهداف یادگیری مرور نکات کلیدی و مفاهیم اصلی ارائه‌شده در طول ترم، ایجاد درک یکپارچه از ارتباط بین موضوعات مختلف، ارزیابی دستیابی به اهداف آموزشی، و آمادگی برای تحقیقات پیشرفته یا کاربرد عملی آموخته‌ها در حوزه فیزیولوژی مولکولی گیاهان زراعی.