طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره اجرای برنامه درسی از مهمترین موضوعات در حدود ثغور برنامه درسی است که چه در مقام نظر و چه در مقام عمل فروگذارده باقی مانده است. در دروس دیگر دانشجو با چگونگی طراحی و تدوین برنامه های درسی آشنا می شود و این درس به فرایند به بوته عمل گذاشتن این برنامه ها می پردازد.
2 هدف کلی توانایی تجزیهوتحلیل فرایند تغییر برنامه درسی - مهارت در تجزیهوتحلیل عوامل مؤثر بر پذیرش تغییرات برنامه درسی - تجزیهوتحلیل عوامل مؤثر بر اجرای تغییرات برنامه درسی - تجزیهوتحلیل عوامل مؤثر بر نهادینه سازی تغییرات برنامه درسی - توانایی مدیریت اجرای تغییرات برنامه درسی - شایستگی طراحی مداخلات مؤثر جهت تسهیل اجرای برنامه درسی
3 اهداف یادگیری شناخت مفهوم تغییر و اجرا - آشنایی با رویکردها یا دیدگاههای مختلف در تغییر و اجرای برنامه درسی - شناخت فرایند تدوین تغییر - شناخت عوامل مؤثر برای تغییر و اجرا - درک مشکلات پیش روی اجرای برنامه درسی - آشنایی نقش عاملان تغییر برنامه درسی - آشنایی با ابزارهای مربوط به تغییر و اجرا - شناخت رهبری برنامه درسی
4 روش تدریس مباحث این درس بهجز مباحث مقدماتی )مفهوم شناسی و الگوها( که حالت صرفاً نظری دارد در سایر موارد امکان برقراری ارتباط بین مطالب جلسات مختلف درس و واقعیتهای برنامه درسی کشور -بهویژه با عنایت به تغییرات اخیر برنامه درسی- بهخوبی وجود دارد. لذا اتخاذ رویکرد معلم محور و ارائه مستقیم مطالب در این درس توجیهی ندارد. محور هر یک از جلسات انجام تکلیف، پاسخ به یک سؤال، بررسی مورد و یا حل یک مسئله است. مشخص بودن منبع هر جلسه از قبل و مطالعه آن بهعنوان دانش لازم جهت ورود به کلاس و انجام تکلیف بر اساس آن میتواند به پویایی فرصتهای یادگیری فراهمشده در کلاس کمک شایانی نماید. زمان هر جلسه میتواند به دو بخش تقسیم شود. در بخش اول مروری کوتاه بر اهم مطالب مطرحشده در منبع موردمطالعه و گفتگو پیرامون آن جهت ایجاد تصویر مشترک ذهنی و سپس بررسی نقادانه تکالیف انجامشده توسط دانشجویان انجام شود. در بخش دیگر نیز دانشجویان پس از آشنایی با ابزارهای مختلف اجرا و تغییر برنامه درسی به انجام کار میدانی در زمینه بهکارگیری یک ابزار خواهند پرداخت و نتایج آن را در کلاس ارائه خواهند نمود.
5 وظایف دانشجو انجام تکالیف هفتگی مشارکت فعال در مباحث کلاسی ارائه کلاسی
6 مواد و امکانات آموزشی کلاس بصورت حضوری برگزار خواهد شد و امکانات موجود در کلاس کفایت لازم را دارد.
7 نحوه ارزشیابی امتحان پایان ترم: 10 نمره تکالیف کلاسی: 6 نمره تکلیف پایانی 3 نمره حضورفعال در کلاس: 2 نمره یک نمره افزون بر بیست در نظر گرفته شد.
8 منبع مهرمحمدی، محمود و حسینی، سید محمدحسین(1398).تغییر و اجرای برنامه درسی. تهران: سمت مهرمحمدی محمود ) 1396 (. برنامه درسی: نظرگاهها رویکردها چشماندازها. ویراست سوم. مشهد: به نشر مهرمحمدی محمود ) 1393 (. برنامه درسی: نظرگاهها رویکردها چشماندازها. ویراست دوم. مشهد: به نشر مهرمحمدی محمود ) 1381 (. برنامه درسی: نظرگاهها رویکردها چشماندازها. ویراست اول. مشهد: به نشر