1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
تخصصی الزامی |
2 |
شایستگی های پایه |
مهارت مدیریت و کنترل پروژه، مهارت بازاریابی، مهارت مذاکره و حل تعارض، مهارت کنش اجتماعی جمعی |
3 |
روش تدریس |
به طور کلی ترکیبی از روشهای سخنرانی؛ پرسش و پاسخ؛ نمایشی؛ بحث گروهی؛ یادگیری مشارکتی؛ مبتنی بر مسئله؛ و مبتنی بر پروژه |
4 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعالانه در کلاس و مباحث، تشکیل گروههای کاری، انجام یک پروژه، ارایه و سخنرانی |
5 |
مواد و امکانات آموزشی |
پاورپوینت، جزوه، مقالات، پایان نامه ها و کتابها و فیلم |
6 |
نحوه ارزشیابی |
ارزیابی شفاهی 2 نمره
حضور منظم 2 نمره
تکالیف هفتگی 2 نمره
کلیه آزمونها 14 نمره |
7 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با مفاهیم تسهیل¬گری اجتماعی و کاربرد تکنیک¬های تسهیل¬گری در حل مناقشات منابع طبیعی |
8 |
اهداف یادگیری |
- جلب مشارکت مردم و جوامع محلی
- تسهیل فضای گفتگو و ارتباط در گروه و جوامع محلی
- ارزیابی و برنامه ریزی مشارکتی
- سازماندهی و شبکه سازی جوامع محلی
- ایجاد هماهنگی و ارتباط با گروداران (به ویژه بهرهبرداران و دست اندرکاران)
- پرورش کارشناس منابع طبیعی خبره و آگاه به مسائل توسعه پایدار منابع طبیعی و محیط زیست در ارتباط با نواحی روستایی و شهریی |
9 |
منبع |
1. مدنی فرخی، سعید، 1390. جماعت گرایی و برنامه های جماعت محور. چاپ دوم، انتشارات یادآوران.
2. قربانی، م، جعفریان، و.، بدری پور، ح. و دماوندی، ع.ا. (1395). فنون مذاکره و میانجیگری در مدیریت منابع طبیعی. انتشارات سازمان جهاددانشگاهی تهران، ترجمه.
3. سلطانی، ش. (1394). رشد مهارتهای تسهیلگری (کتاب راهنما برای تسهیلگران). انتشارات فرقلم.
4. پاکدلنژاد، م. و سودمند، ن. (1397). بحث گروهی متمرکز و تکنیکهای تسهیلگری در پژوهشهای کیفی. ناشر فرهنگ و تمدن.
5. بازقندی، پ. (1397). نگاهی به تسهیلگری علوم تجربی در بستر پیچیدگی. ناشر صالحیان.
6. نوری نشاط، سعید، پاکزادمنش، پروین، الماسی، مهدی، ساجد، سیدعلی، آقا شیخ محمد، مریم، 1393. تسهیلگری فرایندهای اجتماع محور در کاهش فقر. چاپ اول، انتشارات برگ زیتون، 159 ص. |
10 |
فایل |
Pdf File |