1 |
فایل |
Pdf File |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با تئاتر فرانسه و مکاتب آن |
3 |
شایستگی های پایه |
• آشنایی با تئاتر فرانسه و تحول آن در قرن بیستم از جهت مفهوم و شکل نمایشی آن
• تقویت مهارت فن بیان و صحبت کردن در برابر جمع. تربیت تماشاگر تئاتر آگاه از عناصر و ساختار این ژانر ادبی.
• ساختار نمایشنامه: مقدمه نمایش صحنه آغازین، گره نمایشی، دسیسه، نقطه اوج، گره گشایی، انواع گفتگودیالوگ و مونولوگ، نتیجه نهایی، زمان و مکان در نمایش، صحنه و پرده، دکور صحنه، پشت صحنه.
• ریشههای تئاتر فرانسه
• تئاتر باروک
• قوانین تئاتر کلاسیک
• بررسی و تحلیل نمونههایی از نمایشنامههای کمدی مولییر
• نمونههایی از تراژدی های راسین و کُرنِی
• تئاتر دیدرو، بومارشه
• وضعیت سیاسی اجتماعی قرن نوزدهم فرانسه و جایگاه نمایشنامه در مکتب رمانتیسم
• نمایشنامه متعهد، نمایشنامه آبسورد، تئاتر نو
• جریانهای نمایشی در اواخر قرن تئاتر واقع گرایانه
• جریانهای نمایشی در آغاز قرن تئاتر نمادگرایان
• معرفی نمایشنامههای کلیدی و بررسی و تحلیل ساختار، سبک، زبان و تاثیر آنها در جامعه فرانسه
• الهام از اسطوره های یونان در نمایشنامه های قرن 20
• نمایشنامه خوانی و یا اجرای قطعاتی از یک نمایشنامه توسط دانشجویان |
4 |
اهداف یادگیری |
• آشنایی با تئاتر فرانسه و تحول آن در قرن بیستم از جهت مفهوم و شکل نمایشی آن
• تقویت مهارت فن بیان و صحبت کردن در برابر جمع. تربیت تماشاگر تئاتر آگاه از عناصر و ساختار این ژانر ادبی. |
5 |
روش تدریس |
استفاده ترکیبی از سخنرانی، بحث گروهی و ارائههای فردی دانشجویان |
6 |
وظایف دانشجو |
شرکت در مباحث کلاس و انجام تکالیف درسی، خوانش نمایشنامه ها و ارائه در کلاس |
7 |
منبع |
شاهین ش و قویمی، م. (1383). فرهنگ جامع تحلیلی تئاتر. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. |
8 |
نحوه ارزشیابی |
روش ارزیابی:
ارزیابی مستمر میانترم آزمون نهایی پروژه
20 10 50 20 |