1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
دروس اصلی |
2 |
هدف کلی |
هدف کلی از این درس، فراهم آوردن بستری برای پرورش توانایی نقد و تحلیل عمیق و ساختاریافتهی متون ادبی از جنبههای مختلف زیباییشناختی، ساختاری، محتوایی و زمینۀ تاریخی-اجتماعی است. دانشجویان در پایان این درس خواهند توانست با به کارگیری نظریهها و رویکردهای مختلف نقد ادبی، به واکاوی لایههای پنهان معنا در یک اثر بپردازند و تفسیری مستدل و شخصی از آن ارائه دهند. |
3 |
شایستگی های پایه |
پس از پایان موفق این درس، دانشجو قادر خواهد بود:
• درک و دریافت اولیه خود از یک اثر ادبی را به تحلیلی نظاممند و مبتنی بر شواهد متنی ارتقا دهد.
•عناصر سازندهی اثر ادبی (مانند طرح، شخصیتپردازی، درونمایه، لحن، زبان و تصاویر ادبی) را شناسایی و نقش هرکدام را در کلیت اثر تبیین کند.
•ارتباط بین اثر ادبی و زمینۀ تاریخی، اجتماعی، فرهنگی را بررسی کند. |
4 |
اهداف یادگیری |
دانشجو در پایان این درس میتواند:
•یک اثر ادبی (داستان کوتاه، رمان، نمایشنامه) را با استفاده از اصطلاحات تخصصی توصیف کند.
•عناصر داستان یا نمایشنامه را در یک اثر مشخص شناسایی و تحلیل کند.
•اثر مورد مطالعه را در بستر تاریخی و فرهنگی خود قرار دهد و تأثیرات متقابل را شرح دهد.
•به مطالعه شخصیتها بپردازد.
• پژوهسی تحلیلی با ساختار استاندارد انجام دهد.
•یافتههای تحلیلی خود را در قالب یک ارائهی منسجم و واضح به کلاس عرضه کند. |
5 |
روش تدریس |
روش تدریس در این درس ترکیبی از روشهای زیر خواهد بود:
• سخنرانی تعاملی: ارائه چارچوبهای نظری، معرفی رویکردهای تحلیلی و اصطلاحات تخصصی توسط مدرس.
• بحث گروهی و تحلیل جمعی: بررسی و واکاوی بخشهایی از اثر مورد نظر در کلاس با مشارکت فعال دانشجویان.
• کارگاه عملی تحلیل: دانشجویان در کلاس تمرینات تحلیل کوچک بر روی (بخشهای برگزیده) انجام میدهند.
• ارائه دانشجویی: هر دانشجو یا گروهی از دانشجویان، تحلیل خود از یک بخش یا یک جنبه خاص از اثر را در کلاس ارائه میدهند.
• مطالعه موردی: تحلیل نمونههای موفق مقالات نقد ادبی برای آشنایی با ساختار و روش استدلال. |
6 |
وظایف دانشجو |
• مشارکت فعال در کلاس: حضور منظم و مشارکت در بحثهای کلاسی.
• انجام تکالیف: انجام تمرینات تحلیلی کوتاه که در طول ترم تعریف میشود.
• ارائه کلاسی: تهیه و ارائه یک تحلیل شفاهی از یک موضوع مشخص. |
7 |
نحوه ارزشیابی |
• مشارکت فعال در کلاس و انجام تمرینات: 10%
• تحلیل شفاهی و ارائه کلاسی : 20%
• تحلیل میانی (تکالیف کلاسی کوتاه 4-5 صفحهای): 30%
• امتحان پایانی نهایی : 40% |
8 |
منبع |
|