طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره دروس اصلی
2 هدف کلی هدف کلی از این درس، فراهم آوردن بستری برای پرورش توانایی نقد و تحلیل عمیق و ساختاریافته‌ی متون ادبی از جنبه‌های مختلف زیبایی‌شناختی، ساختاری، محتوایی و زمینۀ تاریخی-اجتماعی است. دانشجویان در پایان این درس خواهند توانست با به کارگیری نظریه‌ها و رویکردهای مختلف نقد ادبی، به واکاوی لایه‌های پنهان معنا در یک اثر بپردازند و تفسیری مستدل و شخصی از آن ارائه دهند.
3 شایستگی های پایه پس از پایان موفق این درس، دانشجو قادر خواهد بود: • درک و دریافت اولیه خود از یک اثر ادبی را به تحلیلی نظام‌مند و مبتنی بر شواهد متنی ارتقا دهد. •عناصر سازنده‌ی اثر ادبی (مانند طرح، شخصیت‌پردازی، درون‌مایه، لحن، زبان و تصاویر ادبی) را شناسایی و نقش هرکدام را در کلیت اثر تبیین کند. •ارتباط بین اثر ادبی و زمینۀ تاریخی، اجتماعی، فرهنگی را بررسی کند.
4 اهداف یادگیری دانشجو در پایان این درس می‌تواند: •یک اثر ادبی (داستان کوتاه، رمان، نمایشنامه) را با استفاده از اصطلاحات تخصصی توصیف کند. •عناصر داستان یا نمایشنامه را در یک اثر مشخص شناسایی و تحلیل کند. •اثر مورد مطالعه را در بستر تاریخی و فرهنگی خود قرار دهد و تأثیرات متقابل را شرح دهد. •به مطالعه شخصیت‌ها بپردازد. • پژوهسی تحلیلی با ساختار استاندارد انجام دهد. •یافته‌های تحلیلی خود را در قالب یک ارائه‌ی منسجم و واضح به کلاس عرضه کند.
5 روش تدریس روش تدریس در این درس ترکیبی از روش‌های زیر خواهد بود: • سخنرانی تعاملی: ارائه چارچوب‌های نظری، معرفی رویکردهای تحلیلی و اصطلاحات تخصصی توسط مدرس. • بحث گروهی و تحلیل جمعی: بررسی و واکاوی بخش‌هایی از اثر مورد نظر در کلاس با مشارکت فعال دانشجویان. • کارگاه عملی تحلیل: دانشجویان در کلاس تمرینات تحلیل کوچک بر روی (بخش‌های برگزیده) انجام می‌دهند. • ارائه دانشجویی: هر دانشجو یا گروهی از دانشجویان، تحلیل خود از یک بخش یا یک جنبه خاص از اثر را در کلاس ارائه می‌دهند. • مطالعه موردی: تحلیل نمونه‌های موفق مقالات نقد ادبی برای آشنایی با ساختار و روش استدلال.
6 وظایف دانشجو • مشارکت فعال در کلاس: حضور منظم و مشارکت در بحث‌های کلاسی. • انجام تکالیف: انجام تمرینات تحلیلی کوتاه که در طول ترم تعریف می‌شود. • ارائه کلاسی: تهیه و ارائه یک تحلیل شفاهی از یک موضوع مشخص.
7 نحوه ارزشیابی • مشارکت فعال در کلاس و انجام تمرینات: 10% • تحلیل شفاهی و ارائه کلاسی : 20% • تحلیل میانی (تکالیف کلاسی کوتاه 4-5 صفحه‌ای): 30% • امتحان پایانی نهایی : 40%
8 منبع