1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس الزامی رشته و اولین درس که به طور نظام مند در مورد طبیعت جبر و ساختارهای جبری صحبت می کند. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجو با مفاهیم رایج جبری همچون اعمال دوتایی، ساختار جبری، زیر ساختار، ساختار خارج قسمتی و مباحث مرتبط. |
3 |
شایستگی های پایه |
تسلط بر مفاهیم معرفی شده در درس (دروس) مبانی علوم ریاضی بویژه مفهوم رابطه هم ارزی و افراز. |
4 |
اهداف یادگیری |
دانشجو پس از گذراندن این درس قادر خواهد بود:
1. گروههای مختلف را تشخیص داده و خواص اساسی آنها را بداند.
2. مفهوم زیرگروه را با مثالهای عینی و عملی فراگرفته باشد.
3. با مفهوم زیرگروه نرمال و ساختار گروه خارج قسمتی کاملا آشنا شده باشد.
4. خواص نسبتا خوبی از گروههای متقارن را بداند.
5. طبقه بندی گروههای دوری را فراگرفته باشد.
6. مفهوم همریختی و یکریختی در گروهها را هم به شکل ریاضی هم به شکل شهودی بداند.
7. با حاصلضرب های مستقیم در گروهها و ارتباط آنها با مفاهیم قبلی آشنا شده باشد. |
5 |
روش تدریس |
در صورت امکان، ویدئوهای حداکثر نیم ساعته قبل از کلاس در اختیار دانشجویان قرار می گیرد، دانشجویان در صورت تمایل قبل از کلاس ویدئوهای آموزشی را مشاهده می کنند. تدریس به روش مستقیم در کلاس انجام خواهد شد و فرض بر آن خواهد بود که ویدئوها را دانشجو قبل از کلاس مشاهده نکرده است. پرسش و پاسخ در کلاس درس انجام خواهد شد. |
6 |
وظایف دانشجو |
ورای وظایف معمول یک دانشجو نکات زیر بایستی رعایت شود:
1. در صورت امکان دیدن ویدئوهای تدریس قبل از حضور در کلاس
2. مشارکت فعال هنگام تدریس در کلاس و بیان نظر خود درباره مسائل مطرح شده خواه این نظر درست باشد خواه اشتباه
3. داشتن روحیه همکاری با بقیه دانشجویان بویژه کمک کردن به دانشجویانی که به هر دلیلی نمی توانند از همه توانمندی های خود در کلاس و بیرون کلاس استفاده کنند.
4. شرکت منظم در کلاس های حل تمرین.
5. داشتن روحیه مطالبه گری چه در زمان کلاس چه خارج از آن در مورد هر آنچه به تدریس این درس مرتبط می شود. |
7 |
منبع |
1. نخستین درس در جبر مجرد، نوشته جان ب. فرالی، ترجمه دکتر علی اکبر عالم زاده، انتشارات علمی و فنی، ویرایش ششم.
2. اساس جبر مجرد، نوشته دی. اس. مالک، جان مردسون و ام. کی. سن، ترجمه دکتر محمدرضا رجب زاده مقدم و سید محمد داور پناه، انتشارات دانشگاه امام رضا (ع).
3. جبر، نوشته توماس دبلیو. هانگرفورد، ترجمه دکتر علی اکبر عالم زاده و دکتر حسین ذاکری، انتشارات پژوهش.
4. مباحثی در جبر، نوشته آی. ان. هرشتاین، ترجمه دکتر علی اکبر عالم زاده، موسسه نشر علوم نوین. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس مجهز به تخته هوشمند و ویدئو پروژکتور، امکانات سخت افزاری تدریس برون خط چون قلم، میکروفون، وب کم. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
• آزمون میان ترم 7 نمره
• تمرین های تحویلی 6 نمره
• آزمون پایان ترم 7 نمره
• پروژه های اختیاری 2 نمره |
10 |
فایل |
Pdf File |