صفحات خانگی دانشگاه فردوسی مشهد

طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس از دروس اختیاری مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ زبان و ادبیات فارسی می‌باشد.
2 هدف کلی آشنایی دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی با انواع برنامه‌های کاربردی رایانه و کسب مهارت
3 اهداف یادگیری 1- شناخت و کاربرد ICT و جلوه‌های گوناگون آن در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی 2- آشنایی با ICDL و نرم‌افزارهای کاربردی آن 3- آشنایی با شیوه‌های درست‌نویسی، شناخت کاراکترهای استاندارد 4- آشنایی با انواع سبک‌های استناددهی جهانی 5- آموختن راه‌های عملی استفاده از تکنولوژی و فن‌آوری در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی 6- شناسایی و کسب مهارت دربارۀ انواع نرم‌افزارهای آموزشی و کمک آموزشی، اپلیکیشن‌های کاربردی در حوزۀ مطالعات زبان و ادبیات فارسی 7- آشنایی با تارنماهای مناسب برای پژوهش‌های ادبی 8- شناسایی بانک‌های اطلاعاتی و نرم‌افزارهای پژوهشی در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی 9- شناسایی و کسب مهارت در استفاده از سایت‌ها و وبلاگ‌های ادبی 10- آشنایی با چگونگی جستجوی مقالات، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های مرتبط با زبان و ادبیات فارسی 11- آشنایی با فرایند ارسال مقالات به نشریات داخلی و بین‌المللی و ارزیابی نشریات مرتبط با زبان و ادبیات فارسی
4 روش تدریس تدریس عملی و کارگاهی، پرسش و پاسخ، مشارکت فردی و گروهی دانشجویان (در هر جلسه، افزون بر مطالب طرح درس، یک نرم افزار کاربردی در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی مورد بررسی قرار می‌گیرد)
5 وظایف دانشجو حضور مستمر در کلاس، انجام تمرین‌های عملی و تحویل پروژه
6 منبع 1- امیرتیموری، محمدحسن. (1393). رسانه‌ها و محیط‌های آموزشی-یادگیری، تهران: انتشارات سمت. 2- حریرچیان، سیدمهران. (1388 ). آموزش کاربردی رایانه و اینترنت. تهران: بوستان فدک. 3- ذاکری، سپیده. (1395). آموزش گام به گام WORD . تهران: دیباگران تهران. 4- کمالی نهاد، علی اکبر و خوش نظر، حکیمه. (1397). کاربرد فناوری در آموزش زبان و ادبیات فارسی. اراک: نگار کمال. 5- عباسی، سیفاله و بادله، علیرضا. (1393). تولید محتوای الکترونیکی(نرم‌افزار آموزشی): استانداردها، ابزارها، نرم افزارها. تهران: دیباگران. 6- علی آبادی، خدیجه. (1392). مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور. 7- معتمدی، وحید. (1390). تحقیق و استفاده از اینترنت و شبکه جهانی وب برای دانش‌پژوهان. تهران: آوای نور. 8- وسمقی، حامد، رضایی، نرجس و وسمقی، مهدی. (1388) مبانی رایانه و کاربرد آن. تهران: پیوند. 9- برگزیده مقالات کنفرانس‌های بین‌المللی انجمن کامپیوتر (زبان فارسی و رایانه) 10- مقالات مرتبط با نقش فناوری در زبان و ادبیات فارسی Bozarth, J. (2010). Social media for trainers: techniques for enhancing and extending learning. CA: Pfeiffer. Galatis, H. & Millea, J. (2009). Collaboration in teaching & learning. Australia: Education. Richardson, W. (2010). Blogs, wikis, podcasts, and other powerful Web tools for classrooms (3rd ed.). Thousand Oakes, CA: Sage. Sharma, P. & Barrett, B. (2007). Blended learning: Using technology in and beyond the language classroom. Macmillan. Stanley, G. (2013). Language learning with technology: Ideas for interacting technology in the language classroom. Cambridge University Press: Cambridge. Thomas, M. & Reinders, H. (2010). Task-based language learning and teaching with technology. Continuum. Tileston, D. W. (2004). What every teacher should know about media and technology. United States of America, Corwin Press, INC. پایگاه‌های مطالعاتی: نشریۀ فن‌آوری آموزش نشریۀ فن‌آوری‌های آموزش و یادگیری SID.IR ENSANI.IR IRANDOC.AC.IR NLAI.IR
7 مواد و امکانات آموزشی پاورپوینت، رایانه، فیلم‌ها و کلیپ‌های آموزشی، سایت مجازی
8 نحوه ارزشیابی 1- ارزشیابی مستمر (آزمونک) و تکالیف هفتگی: 5 نمره، 2- پروژۀ میان ترم: 5 نمره، 3- پروژۀ پایان ترم: 10 نمره
9 شایستگی های پایه آشنایی مقدماتی دانشجویان با علوم رایانه و فضای مجازی
10 فایل Pdf File