1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس از دروس اختیاری مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ زبان و ادبیات فارسی میباشد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی با انواع برنامههای کاربردی رایانه و کسب مهارت |
3 |
اهداف یادگیری |
1- شناخت و کاربرد ICT و جلوههای گوناگون آن در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی
2- آشنایی با ICDL و نرمافزارهای کاربردی آن
3- آشنایی با شیوههای درستنویسی، شناخت کاراکترهای استاندارد
4- آشنایی با انواع سبکهای استناددهی جهانی
5- آموختن راههای عملی استفاده از تکنولوژی و فنآوری در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی
6- شناسایی و کسب مهارت دربارۀ انواع نرمافزارهای آموزشی و کمک آموزشی، اپلیکیشنهای کاربردی در حوزۀ مطالعات زبان و ادبیات فارسی
7- آشنایی با تارنماهای مناسب برای پژوهشهای ادبی
8- شناسایی بانکهای اطلاعاتی و نرمافزارهای پژوهشی در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی
9- شناسایی و کسب مهارت در استفاده از سایتها و وبلاگهای ادبی
10- آشنایی با چگونگی جستجوی مقالات، پایاننامهها و رسالههای مرتبط با زبان و ادبیات فارسی
11- آشنایی با فرایند ارسال مقالات به نشریات داخلی و بینالمللی و ارزیابی نشریات مرتبط با زبان و ادبیات فارسی |
4 |
روش تدریس |
تدریس عملی و کارگاهی، پرسش و پاسخ، مشارکت فردی و گروهی دانشجویان
(در هر جلسه، افزون بر مطالب طرح درس، یک نرم افزار کاربردی در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی مورد بررسی قرار میگیرد) |
5 |
وظایف دانشجو |
حضور مستمر در کلاس، انجام تمرینهای عملی و تحویل پروژه |
6 |
منبع |
1- امیرتیموری، محمدحسن. (1393). رسانهها و محیطهای آموزشی-یادگیری، تهران: انتشارات سمت.
2- حریرچیان، سیدمهران. (1388 ). آموزش کاربردی رایانه و اینترنت. تهران: بوستان فدک.
3- ذاکری، سپیده. (1395). آموزش گام به گام WORD . تهران: دیباگران تهران.
4- کمالی نهاد، علی اکبر و خوش نظر، حکیمه. (1397). کاربرد فناوری در آموزش زبان و ادبیات فارسی. اراک: نگار کمال.
5- عباسی، سیفاله و بادله، علیرضا. (1393). تولید محتوای الکترونیکی(نرمافزار آموزشی): استانداردها، ابزارها، نرم افزارها. تهران: دیباگران.
6- علی آبادی، خدیجه. (1392). مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
7- معتمدی، وحید. (1390). تحقیق و استفاده از اینترنت و شبکه جهانی وب برای دانشپژوهان. تهران: آوای نور.
8- وسمقی، حامد، رضایی، نرجس و وسمقی، مهدی. (1388) مبانی رایانه و کاربرد آن. تهران: پیوند.
9- برگزیده مقالات کنفرانسهای بینالمللی انجمن کامپیوتر (زبان فارسی و رایانه)
10- مقالات مرتبط با نقش فناوری در زبان و ادبیات فارسی
Bozarth, J. (2010). Social media for trainers: techniques for enhancing and extending learning. CA: Pfeiffer.
Galatis, H. & Millea, J. (2009). Collaboration in teaching & learning. Australia: Education.
Richardson, W. (2010). Blogs, wikis, podcasts, and other powerful Web tools for classrooms (3rd ed.). Thousand Oakes, CA: Sage.
Sharma, P. & Barrett, B. (2007). Blended learning: Using technology in and beyond the language classroom. Macmillan.
Stanley, G. (2013). Language learning with technology: Ideas for interacting technology in the language classroom. Cambridge University Press: Cambridge.
Thomas, M. & Reinders, H. (2010). Task-based language learning and teaching with technology. Continuum.
Tileston, D. W. (2004). What every teacher should know about media and technology. United States of America, Corwin Press, INC.
پایگاههای مطالعاتی:
نشریۀ فنآوری آموزش
نشریۀ فنآوریهای آموزش و یادگیری
SID.IR
ENSANI.IR
IRANDOC.AC.IR
NLAI.IR |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
پاورپوینت، رایانه، فیلمها و کلیپهای آموزشی، سایت مجازی |
8 |
نحوه ارزشیابی |
1- ارزشیابی مستمر (آزمونک) و تکالیف هفتگی: 5 نمره، 2- پروژۀ میان ترم: 5 نمره، 3- پروژۀ پایان ترم: 10 نمره |
9 |
شایستگی های پایه |
آشنایی مقدماتی دانشجویان با علوم رایانه و فضای مجازی |
10 |
فایل |
Pdf File |