صفحات خانگی دانشگاه فردوسی مشهد

طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس از دروس اختیاری مقطع کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات فارسی می‌باشد.
2 هدف کلی آشنایی دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی با انواع برنامه‌های کاربردی رایانه و کسب مهارت
3 اهداف یادگیری 1- شناخت و کاربرد ICT و جلوه‌های گوناگون آن در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی 2- آشنایی با ICDL و نرم‌افزارهای کاربردی آن 3- آموختن راه‌های عملی استفاده از تکنولوژی و فن‌آوری در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی 4- شناسایی و کسب مهارت دربارۀ انواع نرم‌افزارهای آموزشی و کمک آموزشی، اپلیکیشن‌های کاربردی در حوزۀ مطالعات زبان و ادبیات فارسی 5- آشنایی با تارنماهای مناسب برای پژوهش‌های ادبی 6- شناسایی و کسب مهارت در استفاده از سایت‌ها و وبلاگ‌های ادبی 7- شناسایی پایگاه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی حوزۀ زبان و ادبیات فارسی
4 روش تدریس تدریس عملی و کارگاهی، پرسش و پاسخ، بحث کلاسی، مشارکت فردی و گروهی دانشجویان
5 وظایف دانشجو حضور مستمر در کلاس، انجام تمرین‌های عملی و تحویل پروژه
6 منبع حریرچیان، سیدمهران. (1388 ). آموزش کاربردی رایانه و اینترنت. بوستان فدک. ذاکری، سپیده. (1395). آموزش گام به گام WORD . دیباگران تهران. عباسی، سیفاله و بادله، علیرضا. (1393). تولید محتوای الکترونیکی(نرم‌افزار آموزشی): استانداردها، ابزارها، نرم افزارها. دیباگران. علی آبادی، خدیجه (1392). مقدمات تکنولوژی آموزشی.انتشارات دانشگاه پیام نور. وسمقی، حامد، رضایی، نرجس و وسمقی، مهدی. (1388) مبانی رایانه و کاربرد آن. پیوند. برگزیده مقالات کنفرانس‌های بین‌المللی انجمن کامپیوتر (زبان فارسی و رایانه) مقالات مرتبط با نقش فناوری در زبان و ادبیات فارسی Bozarth, J. (2010). Social media for trainers: techniques for enhancing and extending learning. Pfeiffer. Galatis, H. & Millea, J. (2009). Collaboration in teaching & learning. Education. Richardson, W. (2010). Blogs, wikis, podcasts, and other powerful Web tools for classrooms (3rd ed.). Thousand Oakes. Sage. Sharma, P. & Barrett, B. (2007). Blended learning: Using technology in and beyond the language classroom. Macmillan. Stanley, G. (2013). Language learning with technology: Ideas for interacting technology in the language classroom. Cambridge University Press. Thomas, M. & Reinders, H. (2010). Task based language learning and teaching with technology. Continuum. Tileston, D. W. (2004). What every teacher should know about media and technology. Corwin Press, INC. پایگاه‌های مطالعاتی: نشریۀ فن‌آوری آموزش نشریۀ فن‌آوری‌های آموزش و یادگیری SID.IR ENSANI.IR IRANDOC.AC.IR NLAI.IR
7 مواد و امکانات آموزشی پاورپوینت، رایانه، فیلم‌ها و کلیپ‌های آموزشی، سایت مجازی
8 نحوه ارزشیابی پروژۀ کلاسی: 5 نمره تکالیف هفتگی: 3 نمره امتحان پایان ترم: 5 نمره پروژۀ پایان ترم: 7 نمره
9 شایستگی های پایه آشنایی مقدماتی دانشجویان با علوم رایانه و فضای مجازی
10 فایل Pdf File