1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس از دروس اختیاری مقطع کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات فارسی میباشد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی با انواع برنامههای کاربردی رایانه و کسب مهارت |
3 |
اهداف یادگیری |
1- شناخت و کاربرد ICT و جلوههای گوناگون آن در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی
2- آشنایی با ICDL و نرمافزارهای کاربردی آن
3- آموختن راههای عملی استفاده از تکنولوژی و فنآوری در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی
4- شناسایی و کسب مهارت دربارۀ انواع نرمافزارهای آموزشی و کمک آموزشی، اپلیکیشنهای کاربردی در حوزۀ مطالعات زبان و ادبیات فارسی
5- آشنایی با تارنماهای مناسب برای پژوهشهای ادبی
6- شناسایی و کسب مهارت در استفاده از سایتها و وبلاگهای ادبی
7- شناسایی پایگاهها و بانکهای اطلاعاتی حوزۀ زبان و ادبیات فارسی |
4 |
روش تدریس |
تدریس عملی و کارگاهی، پرسش و پاسخ، بحث کلاسی، مشارکت فردی و گروهی دانشجویان |
5 |
وظایف دانشجو |
حضور مستمر در کلاس، انجام تمرینهای عملی و تحویل پروژه |
6 |
منبع |
حریرچیان، سیدمهران. (1388 ). آموزش کاربردی رایانه و اینترنت. بوستان فدک.
ذاکری، سپیده. (1395). آموزش گام به گام WORD . دیباگران تهران.
عباسی، سیفاله و بادله، علیرضا. (1393). تولید محتوای الکترونیکی(نرمافزار آموزشی): استانداردها، ابزارها، نرم افزارها. دیباگران.
علی آبادی، خدیجه (1392). مقدمات تکنولوژی آموزشی.انتشارات دانشگاه پیام نور.
وسمقی، حامد، رضایی، نرجس و وسمقی، مهدی. (1388) مبانی رایانه و کاربرد آن. پیوند.
برگزیده مقالات کنفرانسهای بینالمللی انجمن کامپیوتر (زبان فارسی و رایانه)
مقالات مرتبط با نقش فناوری در زبان و ادبیات فارسی
Bozarth, J. (2010). Social media for trainers: techniques for enhancing and extending learning. Pfeiffer.
Galatis, H. & Millea, J. (2009). Collaboration in teaching & learning. Education.
Richardson, W. (2010). Blogs, wikis, podcasts, and other powerful Web tools for classrooms (3rd ed.). Thousand Oakes. Sage.
Sharma, P. & Barrett, B. (2007). Blended learning: Using technology in and beyond the language classroom. Macmillan.
Stanley, G. (2013). Language learning with technology: Ideas for interacting technology in the language classroom. Cambridge University Press.
Thomas, M. & Reinders, H. (2010). Task based language learning and teaching with technology. Continuum.
Tileston, D. W. (2004). What every teacher should know about media and technology. Corwin Press, INC.
پایگاههای مطالعاتی:
نشریۀ فنآوری آموزش
نشریۀ فنآوریهای آموزش و یادگیری
SID.IR
ENSANI.IR
IRANDOC.AC.IR
NLAI.IR |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
پاورپوینت، رایانه، فیلمها و کلیپهای آموزشی، سایت مجازی |
8 |
نحوه ارزشیابی |
پروژۀ کلاسی: 5 نمره تکالیف هفتگی: 3 نمره امتحان پایان ترم: 5 نمره پروژۀ پایان ترم: 7 نمره |
9 |
شایستگی های پایه |
آشنایی مقدماتی دانشجویان با علوم رایانه و فضای مجازی |
10 |
فایل |
Pdf File |