صفحات خانگی دانشگاه فردوسی مشهد

طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس از دروس اختیاری مقطع کارشناسی ارشد گرایش آموزش زبان فارسی می‌باشد.
2 هدف کلی آشنایی دانشجویان گرایش آموزش زبان و ادبیات فارسی با رایانه و فن‌آوری‌های نوین آموزش
3 اهداف یادگیری 1- شناخت و کاربرد ICT و جنبه‌ها و جلوه‌های گوناگون آن در پژوهش و آموزش‌ حوزۀ زبان و ادبیات فارسی 2- شناسایی و کاربرد نرم‌افزارهای آموزشی و کمک‌آموزشی در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی و تولید محتوای آموزشی 3- کسب مهارت لازم در ساخت و استفاده از اسلایدهای آموزشی در حوزۀ آموزش زبان و پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی 4- کسب مهارت لازم در شناسایی، تولید و کاربرد فیلم‌های کوتاه و بلند آموزشی در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی 5- کسب مهارت لازم در شناسایی، تولید و استفاده از پوسترها، نقشه‌ها، تقویم‌های ادبی، انیمیشن و تصاویر آموزشی در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی 6- کسب مهارت لازم در استفاده از تابلوهای الکترونیک در پژوهش و آموزش زبان و ادبیات فارسی 7- شناسایی و مهارت در استفاده از سایت‌ها و وبلاگ‌های ادبی، پژوهشی، جستجوی پایان‌نامه، مقاله، فیلم، اسلاید، کتاب‌های الکترونیک و کتاب‌های صوتی در حوزۀ آموزش زبان و ادبیات فارسی به شیوه‌های مختلف 8- شناسایی پایگاه‌ها، بانک‌های اطلاعاتی، سایت‌ها و نرم‌افزارهای پژوهشی، زبانی و ادبی در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی 9- آشنایی با تکنولوژی‌های جدید گوشی‌های هوشمند تلفن همراه، تب‌لت‌ و... و استفاده از قابلیت‌های آن‌ها در تدریس زبان و ادبیات فارسی
4 روش تدریس تلفیقی از سخنرانی، تدریس عملی و کاربردی، پرسش و پاسخ، بحث کلاسی، مشارکت فردی و گروهی دانشجویان
5 وظایف دانشجو حضور مستمر در کلاس، انجام تمرین‌های عملی، بررسی و تحلیل 2 نرم افزار کاربردی مرتبط با آموزش زبان، انجام پروژۀ پایان ترم
6 مواد و امکانات آموزشی پاورپوینت، فیلم‌ها و کلیپ‌های آموزشی، نرم‌افزارهای مرتبط
7 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر: 4 نمره پروژۀ کلاسی : 6 نمره امتحان پایان ترم: 10 نمره
8 فایل Pdf File
9 منبع حمزه بیگی، طیبه و مقصودی، مجتبی. (1383). نگرش برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و نظام مدیریتی یادگیری، درسی در عصر فناوری اطلاعات ارتباطات. انتشارات آییژ . حیدرزادگان، ع.، اسماعیلی، ه. و شهرکی، ع. (1393). یادگیری الکترونیکی تولید و اجرای محتوا. انتشارات جهاد دانشگاهی. کمالی نهاد، علی اکبر و خوش نظر، حکیمه (1397). کاربرد فناوری در آموزش زبان و ادبیات فارسی. نگار کمال. عباسی، سیف‌اله و بادله، علیرضا. (1393). تولید محتوای الکترونیکی (نرم افزار آموزشی): استانداردها، ابزارها، نرم افزارها. دیباگران. علی آبادی، خدیجه. (1397). مقدمات تکنولوژی آموزشی. انتشارات دانشگاه پیام نور. ملکی، صفی‌الله. (1388). فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش. انتشارات جهاد دانشگاهی. مهرمحمدی، محمود و نفیسی، عبدالحسین. (1383). تدوین سیاست‌های راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش. وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی. نوروزی، داریوش و رضوی، سیدعباس. (1390). مبانی طراحی آموزشی. انتشارات سمت. مجموعه مقالات دومین همایش فناوری آموزشی (رویکردی نوین در نظام‌های آموزشی مجموعه مقالات دومین همایش آموزش الکترونیکی Chapelle, C. A. (2009). Computer-assisted teaching and testing. In M. A. Long & C. J. Doughty (Eds.), The handbook of language teaching (pp. 628-644). Wiley Blackwell. Chapelle, C., & Sauro, S. (Eds). (2017). The handbook of technology and second language teaching and learning. Wiley. Farr, F., & Murray, L. (Eds.). (2016). The Routledge handbook of language learning and technology. Routledge. Lamy, M. N., & Hampel, R. (2007). Online communication in language learning and teaching. Palgrave Macmillan. Stanley, G. (2013). Language learning with technology: Ideas for integrating technology in the classroom. Cambridge University Press. Thomas, M. & Reinders, H. (2010). Task based Language Learning and Teaching with Technology. Continuum Thornes, S. L., & May, S. (2017). Language, education, & technology. Springer International Publishing AG. Walker, A., & White, G. (2013). Technology enhanced language learning: Connecting theory and practice. Oxford University Press. منابع فرعی: Appadurai, A. (2001). Globalization. Duke University Press. Lai, Ch. (2017). Autonomous language learning with technology: Beyond the classroom. Bloomsbury Publishing. Bozarth, J. (2010). Social media for trainers: techniques for enhancing and extending learning. Pfeiffer. Clark, R. C. Mayer, R. E. (2008). E-learning and the science of instruction. (2nd ED.). John Wiley & Sons. Mason, R., & Rennie, F. (2008). E-learning and social networking handbook: Resources for higher education. Routledge. Mofareh, A. (2019). The use of technology in English language teaching. Frontiers in Education Technology, 2(3), 168-180. Richardson, W. (2010). Blogs, wikis, podcasts, and other powerful Web tools for classrooms (3rd ed.). Sage. پایگاه‌های مطالعاتی: نشریۀ فن‌آوری آموزش نشریۀ فن‌آوری‌های آموزش و یادگیری