صفحات خانگی دانشگاه فردوسی مشهد

طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس از دروس اختیاری مقطع کارشناسی ارشد گرایش آموزش زبان فارسی است.
2 هدف کلی آشنایی با انواع روش‌های آزمون‌سازی و کاربست آن‌ها در زبان فارسی
3 اهداف یادگیری 1- آشنایی با انواع روش‌های آزمون‌سازی و کاربست آنان در آموزش زبان فارسی 2- بررسی رویکردها، شیوه‌های گوناگون و تحولات آنان در سنجش مهارت‌های زبان فارسی 3- آشنایی با مراحل تهیۀ آزمون زبان در مهارت‌های چهارگانۀ زبان فارسی 4- کسب توانایی ارزشیابی آزمون‌های زبان فارسی و روش‌های نمره‌دهی 5- آشنایی با ارزیابی‌های نوین (ارزیابی پویا، مبتنی بر کارپوشه، مبتنی بر هوش مصنوعی و ...) 6- آشنایی با نقش فناوری در آزمون‌سازی زبان 7- کسب توانایی تولید آزمون‌های دارای اعتبار و روایی مناسب 8- آشنایی با اصول اخلاقی در سنجش و آزمون‌سازی 9- ارزیابی، تحلیل و شناسایی نقاط قوت و ضعف آزمون‌های موجود
4 روش تدریس راهبرد اساسی تلفیقی از سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث کلاسی، مشارکت فردی و گروهی دانشجویان در بحث‌های کلاسی، ارائه‌های کلاسی توسط دانشجویان در کلاس می‌باشد. همچنین لازم است انواع آزمون‌های زبانی موجود به کلاس آورده شود و تجزیه و تحلیل شوند.
5 وظایف دانشجو دانشجویان باید به‌عنوان تحقیق کلاسی انواع آزمون‌هایی را که به‌صورت نظری فرامی‌گیرند، برای آموزش زبان و ادبیات فارسی به‌صورت عملی نیز تهیه کنند و در کلاس درس به صورت کارگاهی نقد و ارزیابی شود
6 منبع • داگلاس، د. (1396). درآمدی بر آزمون‌سازی زبان. ترجمۀ رضامراد صحرایی و هدی سلیمی. نشر نویسه پارسی. • سیف، ع. ا. (1391). اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی (چاپ ششم). دیدآور. • هیوز، آ. (1397). آزمون‌سازی برای مدرسان زبان. ترجمۀ امیررضا وکیلی‌فرد، پروانه احمدی و لیلا گلپرور. نشر فرهیختگان. • Bachman, L. F., & Damböck, B. (2018). Language assessment for classroom teachers. Oxford University Press. • Bailey, K. M., & Papageorgiou, S. (2019). Global perspectives on language assessment. Taylor & Francis. • Brown, H. D., Brown, H., & Abeywickrama, P. (2018). Language assessment: Principles and classroom practices. Pearson. • Cheng, L., & Fox, J. (2017). Assessment in the language classroom: Teachers supporting student learning. Bloomsbury. • Gokturk-Saglam, A. L., & Sevgi-Sole, E. (Eds.). (2023). Emerging practices for online language assessment: Exams, evaluation, and feedback. IGI Global. • Hidri, S. (Ed.). (2021). Dimensions, new challenges changing language assessment: New dimensions, new challenges. Springer. • Mengü, H. I., Turner, R., & Akşit, T. (2018). Bridging teaching, learning and assessment in the English language classroom. Cambridge Scholars. • Nakatsuhara, F., Inoue, C., & Khabbazbashi, N. (2021). Measuring L2 speaking. In P. Winke & T. Brunfaut (Eds.), The Routledge handbook of second language acquisition and language testing (pp. 285-294). Routledge. • Sadeghi, K. (2023). Technology-assisted language assessment in diverse contexts. Taylor & Francis. • Tsagari, D. (2020). Language assessment literacy: From theory to practice. Cambridge Scholars. • Weideman, A., Salaberry, M. R., & Hsu, W. L. (2023). Ethics and context in second language testing. Taylor & Francis. پایگاه‌های مطالعاتی • Language Testing Journal • Language Assessment Quarterly • Language Testing in Asia • International Journal of Language Testing
7 مواد و امکانات آموزشی رایانه و ویدیوپروژکتور، مجموعه آزمون‌های زبان و ادبیات فارسی مدارس و مراکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان
8 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر و پروژۀ کلاسی: 5 نمره امتحان میان ترم: 5 نمره امتحان پایان ترم: 10 نمره
9 فایل Pdf File