صفحات خانگی دانشگاه فردوسی مشهد

طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس از دروس تخصصی مقطع دکتری گرایش آموزش زبان فارسی است.
2 هدف کلی در این درس دانشجویان با نظریه‌های مهم روان‌شناسی آموزش با رویکرد هیجان‌حسی آشنا شده و به بررسی رابطۀ میان زبان، حافظه، حس، هیجان و تفکر می‌پردازند. آنان در این درس فرامی‌گیرند که چگونه می‌توانند به کمک مؤلفه‌های روان‌شناسی و یا ترکیب حس و هیجانات، روش تدریسی مؤثر و کارآمدی داشته باشند.
3 اهداف یادگیری 1- بررسی نظریات روان‌شناسی آموزش زبان از منظر حس و هیجان 2- نگاهی روان‌شناسی به حواس 3- بررسی هیجانات و حواس از منظر الگوهای نوین روان‌شناسی آموزش زبان 4- شناخت بدنمند و نقش آن در آموزش 5- نگاهی به مفهوم هوش هیجان‌حسی 6- نگاهی به مفهوم سرمایۀ حسی 7- بررسی شیوه‌های مدیریت ارتباط 8- بررسی مفهوم نسبیت حسی 9- بررسی مفهوم اقناع‌گری و نقش آن در آموزش 10- آشنایی با شیوه‌های مدیریت ارتباط براساس حواس و هیجانات 11- آموزش‌های چندحسی محیطی و موضوعی 12- نگاهی به انگیزش حواس‌محور در تدریس 13- بررسی مفاهیم فرسودگی شغلی و طلاق عاطفی آموزشی
4 روش تدریس تلفیقی از سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث کلاسی، مشارکت فردی و گروهی دانشجویان در بحث های کلاسی، ارائه های کلاسی توسط دانشجویان
5 وظایف دانشجو حضور مستمر در کلاس، شرکت در فعالیت کلاسی، خواندن مقالات مرتبط و ارائه به صورت کاربردی، انجام پروژه
6 منبع پیش‌قدم، رضا، ابراهیمی، شیما و طباطبائیان، مریم‌سادات. (1398). رویکردی نوین به روان‌شناسی آموزش زبان. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.  Okley, B., Rogowsky, B., & Sejnowski, T. J. (2021). Uncommon sense teaching: Practical insights in brain science to help students learn. Penguin Publishing Group.  Chen, J., & King, R. B. (Eds.). (2020). Emotions in learning, teaching, and leadership: Asian perspectives. Routledge.  Kruk, M., & Pawlak, M. (2022). Understanding emotions in English language learning in virtual worlds. Routledge  Lim, F. V. (2020). Designing learning with embodied teaching: Perspectives from multimodality. Routledge.  Okley, B., Rogowsky, B., & Sejnowski, T. J. (2021). Uncommon sense teaching: practical insights in brain science to help students learn. Penguin Publishing Group.  Pishghadam, R. (2023). 515 educational concepts. Lulu Press.  Schutz, P. A., Hong, J., & Francis, D. C. (2020). Teachers’ goals, beliefs, emotions, and identity development: Investigating complexities in the profession. Routledge.  Simons, M., & Smits, T. F. H. (2020). Language education and emotions: Research into emotions and language learners, language teachers and educational processes. Taylor & Francis.  Xie, X. (2021). The emotional rollercoaster of language teaching. Multilingual Matters. منابع برای مطالعات بیشتر:  Forceville, C. (2020). Visual and multimodal communication: Applying the relevance principle. Oxford University Press.  Hunyadi, L., & Szekrényes, I. (Eds.). (2019). The temporal structure of multimodal communication: Theory, methods and applications. Springer.  Olteanu, A. (2019). Multiculturalism as multimodal communication. Springer. پایگاه‌های مطالعاتی: نشریۀ روان‌شناسی ، انجمن ایرانی روان‌شناسی نشریۀ روان‌شناسی کاربردی – دانشگاه شهید بهشتی نشریۀ مطالعات روان‌شناختی – دانشگاه الزهرا (س) نشریۀ ناتوانی های یادگیری دانشگاه محقق اردبیلی Journal of Applied Psychology Journal of Language and Social Psychology Journal of Personality and Social Psychology Journal for the Psychology of Language Learning Journal of Cognition, Emotion, & Education
7 مواد و امکانات آموزشی رایانه و ویدئوپروژکتور، فیلم‌ها و کلیپ‌های آموزشی مرتبط، مقالات پژوهشی مرتبط با آموزش هیجان حسی
8 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر و ارائۀ کلاسی: 5 نمره؛ امتحان میان ترم: 5 نمره؛ امتحان پایان ترم: 10 نمره
9 فایل Pdf File