1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس از دروس تخصصی مقطع دکتری گرایش آموزش زبان فارسی است. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با رویکردهای مختلف طراحی برنامه درسی، بررسی مفاهیم کلیدی، نظریات و کاربردهای آنها در نظامهای آموزشی مختلف. |
3 |
اهداف یادگیری |
1- توانایی طراحی برنامۀ درسی
2- کسب توانایی تعیین موضوعات اساسی درسی موردنیاز دورههای آموزشی
3- توانایی هدایت برنامههای درسی به سمت نیازهای فراگیران و سازمان بر اساس قواعد عملی
4- نقد و بررسی سازگاری درونی (همخوانی و ساختارمندی) مؤلفههای برنامۀ درسی (مانند هدف، محتوا، روشهای تدریس و ...)
5- بررسی انواع برنامهریزی درسی
6- نگاهی به رویکردهای ارزیابی برنامۀ درسی
7- بررسی شیوههای برنامهریزی درسی در کشورهای مختلف
8- بررسی رابطه میان برنامهریزی درسی و عوامل انسانی و محیطی تأثیرگذار |
4 |
روش تدریس |
تلفیقی از سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث کلاسی، مشارکت فردی و گروهی دانشجویان در فعالیتهای کلاسی و طراحی نمونۀ عملی برنامۀ درسی |
5 |
وظایف دانشجو |
شرکت در فعالیتهای کلاسی، ارزیابی و ارائۀ نمونۀ برنامۀ درسی تدریس شده در هر جلسه، ارائۀ پروژه |
6 |
منبع |
1- احمدی، پروین.(1390). طراحی و سازماندهی محتوای برنامه درسی: رویکرد بین رشتهای در برنامه درسی تلفیقی. آبیژ.
2- فتحی واجارگاه، کورش. (1388). اصول و مفاهیم برنامهریزی درسی. انتشارات بال.
3- غریبی، افسانه. (1398). مسائلی در طراحی برنامه درسی. نشر نویسه پارسی.
4- مرزوقی، رحمتالله. (1397). پارادایمهای علم و نظریههای برنامۀ درسی. انتشارات آوای نور
5- ملکی، حسن. (1386). برنامهریزی درسی (راهنمای عمل). انتشارات پیام اندیشه.
6- میردهقان، مهینناز، مجیدی، شبنم، حاجی باقری، زهرا و فرهی، مینا (1395). طراحی برنامۀ آموزشی زبان. نشر خاموش.
7- مهرمحمدی، محمود. (1392). برنامۀ درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها. به نشر.
8- نلسون، آنابل. (1388). طراحی برنامه درسی. ترجمه یوسف رضاپور، سمت. |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانۀ متصل به اینترنت و ویدئو پروژکتور، مقالات و کتابهای به روز مرتبط با طراحی برنامۀ درسی |
8 |
نحوه ارزشیابی |
فعالیتهای کلاسی: 2 نمره پروژه: 3 نمره امتحان میان ترم: 5 نمره امتحان پایانترم: 10 نمره |
9 |
فایل |
Pdf File |