صفحات خانگی دانشگاه فردوسی مشهد

طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس از دروس تخصصی مقطع دکتری گرایش آموزش زبان فارسی است.
2 هدف کلی آشنایی دانشجویان با رویکردهای مختلف طراحی برنامه درسی، بررسی مفاهیم کلیدی، نظریات و کاربردهای آن‌ها در نظام‌های آموزشی مختلف.
3 اهداف یادگیری 1- توانایی طراحی برنامۀ درسی 2- کسب توانایی تعیین موضوعات اساسی درسی موردنیاز دوره‌های آموزشی 3- توانایی هدایت برنامه‌های درسی به سمت نیازهای فراگیران و سازمان بر اساس قواعد عملی 4- نقد و بررسی سازگاری درونی (همخوانی و ساختارمندی) مؤلفه‌های برنامۀ درسی (مانند هدف، محتوا، روش‌های تدریس و ...) 5- بررسی انواع برنامه‌ریزی درسی 6- نگاهی به رویکردهای ارزیابی برنامۀ درسی 7- بررسی شیوه‌های برنامه‌ریزی درسی در کشورهای مختلف 8- بررسی رابطه میان برنامه‌ریزی درسی و عوامل انسانی و محیطی تأثیرگذار
4 روش تدریس تلفیقی از سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث کلاسی، مشارکت فردی و گروهی دانشجویان در فعالیت‌های کلاسی و طراحی نمونۀ عملی برنامۀ درسی
5 وظایف دانشجو شرکت در فعالیت‌های کلاسی، ارزیابی و ارائۀ نمونۀ برنامۀ درسی تدریس شده در هر جلسه، ارائۀ پروژه
6 منبع 1- احمدی، پروین.(1390). طراحی و سازماندهی محتوای برنامه درسی: رویکرد بین رشته‌ای در برنامه درسی تلفیقی. آبیژ. 2- فتحی واجارگاه، کورش. (1388). اصول و مفاهیم برنامه‌ریزی درسی. انتشارات بال. 3- غریبی، افسانه. (1398). مسائلی در طراحی برنامه درسی. نشر نویسه پارسی. 4- مرزوقی، رحمت‌الله. (1397). پارادایم‌های علم و نظریه‌های برنامۀ درسی. انتشارات آوای نور 5- ملکی، حسن. (1386). برنامه‌ریزی درسی (راهنمای عمل). انتشارات پیام اندیشه. 6- میردهقان، مهین‌ناز، مجیدی، شبنم، حاجی باقری، زهرا و فرهی، مینا (1395). طراحی برنامۀ آموزشی زبان. نشر خاموش. 7- مهرمحمدی، محمود. (1392). برنامۀ درسی: نظرگاه‌ها، رویکردها و چشم‌اندازها. به‌ نشر. 8- نلسون، آنابل. (1388). طراحی برنامه درسی. ترجمه یوسف رضاپور، سمت.
7 مواد و امکانات آموزشی رایانۀ متصل به اینترنت و ویدئو پروژکتور، مقالات و کتاب‌های به روز مرتبط با طراحی برنامۀ درسی
8 نحوه ارزشیابی فعالیت‌های کلاسی: 2 نمره پروژه: 3 نمره امتحان میان ترم: 5 نمره امتحان پایان‌ترم: 10 نمره
9 فایل Pdf File