صفحات خانگی دانشگاه فردوسی مشهد

طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 فایل Pdf File
2 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس از دروس تخصصی گرایش آموزش زبان فارسی در مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد.
3 هدف کلی آشنایی دانشجویان با اصول و مهارت‌های آموزش زبان فارسی
4 اهداف یادگیری 1- آموزش روش‌ها و راهکارهای نوین آموزشی زبان فارسی به منظور ارائۀ نکته‌های زبانی، ادبی و فرهنگی 2- بررسی مباحث نظری مربوط به زبان، یادگیری، روش‌ها و راهکارها 3- درک و کاربرد روش‌ها و تکنیک‌های آموزش واژگان، آموزش دستور و آموزش تلفظ از مقدماتی تا پیشرفته 4- درک و کاربرد روش‌ها و تکنیک‌های آموزش مهارت خواندن و نگارش از مقدماتی تا پیشرفته 5- درک و کاربرد روش‌ها و تکنیک‌های آموزش مهارت‌های گفت وگو و شنیدن از مقدماتی تا پیشرفته 6- آشنایی با مباحث فرهنگی و ارزیابی گفتمان‌های فرهنگی در آموزش زبان فارسی 7- بررسی اصول استانداردسازی مواد آموزشی زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان 8- واکاوی منابع آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان و نقد و تحلیل مهم‌ترین پژوهش های انجام شده
5 روش تدریس تلفیقی از سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی، یادگیری مشارکتی، مبتنی بر مسأله، مبتنی بر پروژه
6 وظایف دانشجو حضور در کلاس، مطالعۀ مستمر مطالب ارائه شده، شرکت فعال در فعالیت‌های کلاسی
7 منبع 1- اکبری، فاطمه. (1391). درس نامۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان. مرکز بین‌المللی ترجمه: نشر المصطفی. 2- ثمره، یدالله. (1372). آموزش زبان فارسی: راهنمای تدریس. انتشارات المهدی. 3- زندی، بهمن. (1385). روش تدریس زبان فارسی. انتشارات دانشگاه پیام نور. 4- زندی، بهمن. (1389). زبان آموزی. انتشارات سمت. 5- شهباز، منیره. (1395). راهنمای جامع تحلیل منابع آموزش زبان با تمرکز بر انگارۀ نیل اندرسون. نشر خاموش. 6- صحرایی، رضامراد. (1399). فارسی را چگونه آموزش دهیم. انتشارات آزفا. 7- صحرایی، رضامراد. و سلیمی، هدی. (1400). روش‌های ساده آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان. انتشارات آزفا. 8- ضیاءحسینی، سید محمد. (1385). اصول و نظریه‌های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان. سخن. 9- ضیاءحسینی، سیدمحمد. (1385). روش تدریس زبان خارجی/دوم. رهنما. 10- طوسی، بهرام. (1382). مهارت‌های آموزش زبان خارجی. تابران. 11- هرگنهان، بی‌آر. (1371). مقدمه‌ای بر نظریه‌های یادگیری . ترجمۀ علی‌اکیر سیف، فرهنگ معاصر. 12- مقالات به روز و کاربردی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان (نشریات پژوهش‌نامۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین، مطالعات آموزش زبان فارسی مرکز جامعه المصطفی، زبان‌پژوهی دانشگاه الزهرا، جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس، مطالعات زبان و ترجمه دانشگاه فردوسی مشهد و ...) 13- کتاب‌های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان Ellis, R. (2008). The study of second language acquisition. Oxford University Press. Ellis, R. (2009). A typology of written corrective feedback types. ELT Journal, 63(2), 97-107. Neuliep, J. W. (2018). Intercultural communication: A contextual approach. Thousand OaksSage Publications. Richards, J. C., & Renandya, W. A. (2002). Methodology in language teaching: An anthology of current practice. Cambridge University Press. Tanner, R. & & Green, C. (2007). Tasks for teacher education: A reflective approach. Longman.
8 مواد و امکانات آموزشی رایانۀ متصل به اینترنت و ویدئوپروژکتور، کتاب‌ها و مقالات به روز و کاربردی حوزۀ آموزش زبان فارسی
9 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر و فعالیت‌های کلاسی: 5 نمره، امتحان میان ترم: 5 نمره، امتحان پایان‌ترم: 10 نمره