صفحات خانگی دانشگاه فردوسی مشهد

طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس از دروس تخصصی کارشناسی ارشد گرایش آموزش زبان فارسی است
2 هدف کلی آشنایی دانشجویان با فناوری‌های نوین در آموزش زبان فارسی
3 اهداف یادگیری 1- بررسی نرم‌افزارهای آموزشی و کمک‌آموزشی در حوزۀ آموزش زبان فارسی و تولید محتوای آموزشی 2- بررسی محیط‌های یادگیری الکترونیکی 3- تولید مواد آموزشی برای مهارت‌های زبانی به کمک فناوری‌های نوین 4- آشنایی با آزمون‌سازی آنلاین 5- آشنایی با چگونگی ایجاد شبکه‌های اجتماعی آموزشی و ... 6- کسب مهارت در استفاده از سایت‌ها و وبلاگ‌های آموزش زبان فارسی 7- شناسایی بانک‌های اطلاعاتی و نرم‌افزارهای پژوهشی در حوزۀ آموزش زبان فارسی 8- بررسی نقش هوش مصنوعی در آموزش و پژوهش زبان فارسی 9- آشنایی با آموزش چندرسانه‌ای، رایانه‌محور و موبایل‌محور 10- آشنایی با نحوۀ تولید و کاربرد محتوای مبتنی بر فناوری در مراکز مختلف
4 روش تدریس تلفیقی از سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث کلاسی، مشارکت فردی و گروهی دانشجویان در بحث های کلاسی، معرفی نرم‌افزارهای مرتبط , بهره‌گیری از انواع بسترهای مجازی در آموزش زبان فارسی، استفاده از فناوری‌های نوین و فیلم‌های آموزشی و بازدید از مراکز فناور مرتبط با آموزش زبان فارسی
5 وظایف دانشجو حضور مستمر در کلاس، انجام تمرین‌های عملی، بررسی و تحلیل نرم افزارهای کاربردی مرتبط با آموزش زبان، انجام پروژه
6 منبع 1- حمزه بیگی، طیبه و مقصودی، مجتبی. (1383). نگرش برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و نظام مدیریتی یادگیری، درسی در عصر فناوری اطلاعات ارتباطات. انتشارات آییژ . 2- حیدرزادگان، ع.، اسماعیلی، ه. و شهرکی، ع. (1393). یادگیری الکترونیکی تولید و اجرای محتوا. انتشارات جهاد دانشگاهی. 3- کمالی نهاد، علی اکبر و خوش نظر، حکیمه (1397). کاربرد فناوری در آموزش زبان و ادبیات فارسی. نگار کمال. 4- عباسی، سیف‌اله و بادله، علیرضا. (1393). تولید محتوای الکترونیکی (نرم افزار آموزشی): استانداردها، ابزارها، نرم افزارها. دیباگران. 5- علی آبادی، خدیجه. (1397). مقدمات تکنولوژی آموزشی. انتشارات دانشگاه پیام نور. 6- ملکی، صفی‌الله. (1388). فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش. انتشارات جهاد دانشگاهی. 7- مهرمحمدی، محمود و نفیسی، عبدالحسین. (1383). تدوین سیاست‌های راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش. وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی. 8- نوروزی، داریوش و رضوی، سیدعباس. (1390). مبانی طراحی آموزشی. انتشارات سمت. 9- مجموعه مقالات همایش فناوری آموزشی (رویکردی نوین در نظام‌های آموزشی) 10- مجموعه مقالات همایش آموزش الکترونیکی
7 مواد و امکانات آموزشی رایانه و ویدئوپروژکتور، فیلم‌ها و کلیپ‌های آموزشی، نرم‌افزارهای مرتبط
8 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر: 4 نمره؛ پروژۀ کلاسی : 6 نمره؛ امتحان پایان ترم و پروژه: 10 نمره
9 فایل Pdf File
10 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس از دروس تخصصی کارشناسی ارشد گرایش آموزش زبان فارسی است
11 هدف کلی آشنایی دانشجویان با فناوری‌های نوین در آموزش زبان فارسی
12 اهداف یادگیری 1- بررسی نرم‌افزارهای آموزشی و کمک‌آموزشی در حوزۀ آموزش زبان فارسی و تولید محتوای آموزشی 2- بررسی محیط‌های یادگیری الکترونیکی 3- تولید مواد آموزشی برای مهارت‌های زبانی به کمک فناوری‌های نوین 4- آشنایی با آزمون‌سازی آنلاین 5- آشنایی با چگونگی ایجاد شبکه‌های اجتماعی آموزشی و ... 6- کسب مهارت در استفاده از سایت‌ها و وبلاگ‌های آموزش زبان فارسی 7- شناسایی بانک‌های اطلاعاتی و نرم‌افزارهای پژوهشی در حوزۀ آموزش زبان فارسی 8- بررسی نقش هوش مصنوعی در آموزش و پژوهش زبان فارسی 9- آشنایی با آموزش چندرسانه‌ای، رایانه‌محور و موبایل‌محور 10- آشنایی با نحوۀ تولید و کاربرد محتوای مبتنی بر فناوری در مراکز مختلف
13 روش تدریس تلفیقی از سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث کلاسی، مشارکت فردی و گروهی دانشجویان در بحث های کلاسی، معرفی نرم‌افزارهای مرتبط , بهره‌گیری از انواع بسترهای مجازی در آموزش زبان فارسی، استفاده از فناوری‌های نوین و فیلم‌های آموزشی و بازدید از مراکز فناور مرتبط با آموزش زبان فارسی
14 وظایف دانشجو حضور مستمر در کلاس، انجام تمرین‌های عملی، بررسی و تحلیل نرم افزارهای کاربردی مرتبط با آموزش زبان، انجام پروژه
15 منبع 1- حمزه بیگی، طیبه و مقصودی، مجتبی. (1383). نگرش برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و نظام مدیریتی یادگیری، درسی در عصر فناوری اطلاعات ارتباطات. انتشارات آییژ . 2- حیدرزادگان، ع.، اسماعیلی، ه. و شهرکی، ع. (1393). یادگیری الکترونیکی تولید و اجرای محتوا. انتشارات جهاد دانشگاهی. 3- کمالی نهاد، علی اکبر و خوش نظر، حکیمه (1397). کاربرد فناوری در آموزش زبان و ادبیات فارسی. نگار کمال. 4- عباسی، سیف‌اله و بادله، علیرضا. (1393). تولید محتوای الکترونیکی (نرم افزار آموزشی): استانداردها، ابزارها، نرم افزارها. دیباگران. 5- علی آبادی، خدیجه. (1397). مقدمات تکنولوژی آموزشی. انتشارات دانشگاه پیام نور. 6- ملکی، صفی‌الله. (1388). فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش. انتشارات جهاد دانشگاهی. 7- مهرمحمدی، محمود و نفیسی، عبدالحسین. (1383). تدوین سیاست‌های راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش. وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی. 8- نوروزی، داریوش و رضوی، سیدعباس. (1390). مبانی طراحی آموزشی. انتشارات سمت. 9- مجموعه مقالات همایش فناوری آموزشی (رویکردی نوین در نظام‌های آموزشی) 10- مجموعه مقالات همایش آموزش الکترونیکی
16 مواد و امکانات آموزشی رایانه و ویدئوپروژکتور، فیلم‌ها و کلیپ‌های آموزشی، نرم‌افزارهای مرتبط
17 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر: 4 نمره؛ پروژۀ کلاسی : 6 نمره؛ امتحان پایان ترم و پروژه: 10 نمره
18 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس از دروس تخصصی کارشناسی ارشد گرایش آموزش زبان فارسی است
19 هدف کلی آشنایی دانشجویان با فناوری‌های نوین در آموزش زبان فارسی
20 اهداف یادگیری 1- بررسی نرم‌افزارهای آموزشی و کمک‌آموزشی در حوزۀ آموزش زبان فارسی و تولید محتوای آموزشی 2- بررسی محیط‌های یادگیری الکترونیکی 3- تولید مواد آموزشی برای مهارت‌های زبانی به کمک فناوری‌های نوین 4- آشنایی با آزمون‌سازی آنلاین 5- آشنایی با چگونگی ایجاد شبکه‌های اجتماعی آموزشی و ... 6- کسب مهارت در استفاده از سایت‌ها و وبلاگ‌های آموزش زبان فارسی 7- شناسایی بانک‌های اطلاعاتی و نرم‌افزارهای پژوهشی در حوزۀ آموزش زبان فارسی 8- بررسی نقش هوش مصنوعی در آموزش و پژوهش زبان فارسی 9- آشنایی با آموزش چندرسانه‌ای، رایانه‌محور و موبایل‌محور 10- آشنایی با نحوۀ تولید و کاربرد محتوای مبتنی بر فناوری در مراکز مختلف
21 روش تدریس تلفیقی از سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث کلاسی، مشارکت فردی و گروهی دانشجویان در بحث های کلاسی، معرفی نرم‌افزارهای مرتبط , بهره‌گیری از انواع بسترهای مجازی در آموزش زبان فارسی، استفاده از فناوری‌های نوین و فیلم‌های آموزشی و بازدید از مراکز فناور مرتبط با آموزش زبان فارسی
22 وظایف دانشجو حضور مستمر در کلاس، انجام تمرین‌های عملی، بررسی و تحلیل نرم افزارهای کاربردی مرتبط با آموزش زبان، انجام پروژه
23 منبع 1- حمزه بیگی، طیبه و مقصودی، مجتبی. (1383). نگرش برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و نظام مدیریتی یادگیری، درسی در عصر فناوری اطلاعات ارتباطات. انتشارات آییژ . 2- حیدرزادگان، ع.، اسماعیلی، ه. و شهرکی، ع. (1393). یادگیری الکترونیکی تولید و اجرای محتوا. انتشارات جهاد دانشگاهی. 3- کمالی نهاد، علی اکبر و خوش نظر، حکیمه (1397). کاربرد فناوری در آموزش زبان و ادبیات فارسی. نگار کمال. 4- عباسی، سیف‌اله و بادله، علیرضا. (1393). تولید محتوای الکترونیکی (نرم افزار آموزشی): استانداردها، ابزارها، نرم افزارها. دیباگران. 5- علی آبادی، خدیجه. (1397). مقدمات تکنولوژی آموزشی. انتشارات دانشگاه پیام نور. 6- ملکی، صفی‌الله. (1388). فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش. انتشارات جهاد دانشگاهی. 7- مهرمحمدی، محمود و نفیسی، عبدالحسین. (1383). تدوین سیاست‌های راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش. وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی. 8- نوروزی، داریوش و رضوی، سیدعباس. (1390). مبانی طراحی آموزشی. انتشارات سمت. 9- مجموعه مقالات همایش فناوری آموزشی (رویکردی نوین در نظام‌های آموزشی) 10- مجموعه مقالات همایش آموزش الکترونیکی
24 مواد و امکانات آموزشی رایانه و ویدئوپروژکتور، فیلم‌ها و کلیپ‌های آموزشی، نرم‌افزارهای مرتبط
25 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر: 4 نمره؛ پروژۀ کلاسی : 6 نمره؛ امتحان پایان ترم و پروژه: 10 نمره
26 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس از دروس تخصصی کارشناسی ارشد گرایش آموزش زبان فارسی است
27 هدف کلی آشنایی دانشجویان با فناوری‌های نوین در آموزش زبان فارسی
28 اهداف یادگیری 1- بررسی نرم‌افزارهای آموزشی و کمک‌آموزشی در حوزۀ آموزش زبان فارسی و تولید محتوای آموزشی 2- بررسی محیط‌های یادگیری الکترونیکی 3- تولید مواد آموزشی برای مهارت‌های زبانی به کمک فناوری‌های نوین 4- آشنایی با آزمون‌سازی آنلاین 5- آشنایی با چگونگی ایجاد شبکه‌های اجتماعی آموزشی و ... 6- کسب مهارت در استفاده از سایت‌ها و وبلاگ‌های آموزش زبان فارسی 7- شناسایی بانک‌های اطلاعاتی و نرم‌افزارهای پژوهشی در حوزۀ آموزش زبان فارسی 8- بررسی نقش هوش مصنوعی در آموزش و پژوهش زبان فارسی 9- آشنایی با آموزش چندرسانه‌ای، رایانه‌محور و موبایل‌محور 10- آشنایی با نحوۀ تولید و کاربرد محتوای مبتنی بر فناوری در مراکز مختلف
29 روش تدریس تلفیقی از سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث کلاسی، مشارکت فردی و گروهی دانشجویان در بحث های کلاسی، معرفی نرم‌افزارهای مرتبط , بهره‌گیری از انواع بسترهای مجازی در آموزش زبان فارسی، استفاده از فناوری‌های نوین و فیلم‌های آموزشی و بازدید از مراکز فناور مرتبط با آموزش زبان فارسی
30 وظایف دانشجو حضور مستمر در کلاس، انجام تمرین‌های عملی، بررسی و تحلیل نرم افزارهای کاربردی مرتبط با آموزش زبان، انجام پروژه
31 منبع 1- حمزه بیگی، طیبه و مقصودی، مجتبی. (1383). نگرش برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و نظام مدیریتی یادگیری، درسی در عصر فناوری اطلاعات ارتباطات. انتشارات آییژ . 2- حیدرزادگان، ع.، اسماعیلی، ه. و شهرکی، ع. (1393). یادگیری الکترونیکی تولید و اجرای محتوا. انتشارات جهاد دانشگاهی. 3- کمالی نهاد، علی اکبر و خوش نظر، حکیمه (1397). کاربرد فناوری در آموزش زبان و ادبیات فارسی. نگار کمال. 4- عباسی، سیف‌اله و بادله، علیرضا. (1393). تولید محتوای الکترونیکی (نرم افزار آموزشی): استانداردها، ابزارها، نرم افزارها. دیباگران. 5- علی آبادی، خدیجه. (1397). مقدمات تکنولوژی آموزشی. انتشارات دانشگاه پیام نور. 6- ملکی، صفی‌الله. (1388). فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش. انتشارات جهاد دانشگاهی. 7- مهرمحمدی، محمود و نفیسی، عبدالحسین. (1383). تدوین سیاست‌های راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش. وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی. 8- نوروزی، داریوش و رضوی، سیدعباس. (1390). مبانی طراحی آموزشی. انتشارات سمت. 9- مجموعه مقالات همایش فناوری آموزشی (رویکردی نوین در نظام‌های آموزشی) 10- مجموعه مقالات همایش آموزش الکترونیکی
32 مواد و امکانات آموزشی رایانه و ویدئوپروژکتور، فیلم‌ها و کلیپ‌های آموزشی، نرم‌افزارهای مرتبط
33 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر: 4 نمره؛ پروژۀ کلاسی : 6 نمره؛ امتحان پایان ترم و پروژه: 10 نمره
34 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس از دروس تخصصی کارشناسی ارشد گرایش آموزش زبان فارسی است
35 هدف کلی آشنایی دانشجویان با فناوری‌های نوین در آموزش زبان فارسی
36 اهداف یادگیری 1- بررسی نرم‌افزارهای آموزشی و کمک‌آموزشی در حوزۀ آموزش زبان فارسی و تولید محتوای آموزشی 2- بررسی محیط‌های یادگیری الکترونیکی 3- تولید مواد آموزشی برای مهارت‌های زبانی به کمک فناوری‌های نوین 4- آشنایی با آزمون‌سازی آنلاین 5- آشنایی با چگونگی ایجاد شبکه‌های اجتماعی آموزشی و ... 6- کسب مهارت در استفاده از سایت‌ها و وبلاگ‌های آموزش زبان فارسی 7- شناسایی بانک‌های اطلاعاتی و نرم‌افزارهای پژوهشی در حوزۀ آموزش زبان فارسی 8- بررسی نقش هوش مصنوعی در آموزش و پژوهش زبان فارسی 9- آشنایی با آموزش چندرسانه‌ای، رایانه‌محور و موبایل‌محور 10- آشنایی با نحوۀ تولید و کاربرد محتوای مبتنی بر فناوری در مراکز مختلف
37 روش تدریس تلفیقی از سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث کلاسی، مشارکت فردی و گروهی دانشجویان در بحث های کلاسی، معرفی نرم‌افزارهای مرتبط , بهره‌گیری از انواع بسترهای مجازی در آموزش زبان فارسی، استفاده از فناوری‌های نوین و فیلم‌های آموزشی و بازدید از مراکز فناور مرتبط با آموزش زبان فارسی
38 وظایف دانشجو حضور مستمر در کلاس، انجام تمرین‌های عملی، بررسی و تحلیل نرم افزارهای کاربردی مرتبط با آموزش زبان، انجام پروژه
39 منبع 1- حمزه بیگی، طیبه و مقصودی، مجتبی. (1383). نگرش برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و نظام مدیریتی یادگیری، درسی در عصر فناوری اطلاعات ارتباطات. انتشارات آییژ . 2- حیدرزادگان، ع.، اسماعیلی، ه. و شهرکی، ع. (1393). یادگیری الکترونیکی تولید و اجرای محتوا. انتشارات جهاد دانشگاهی. 3- کمالی نهاد، علی اکبر و خوش نظر، حکیمه (1397). کاربرد فناوری در آموزش زبان و ادبیات فارسی. نگار کمال. 4- عباسی، سیف‌اله و بادله، علیرضا. (1393). تولید محتوای الکترونیکی (نرم افزار آموزشی): استانداردها، ابزارها، نرم افزارها. دیباگران. 5- علی آبادی، خدیجه. (1397). مقدمات تکنولوژی آموزشی. انتشارات دانشگاه پیام نور. 6- ملکی، صفی‌الله. (1388). فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش. انتشارات جهاد دانشگاهی. 7- مهرمحمدی، محمود و نفیسی، عبدالحسین. (1383). تدوین سیاست‌های راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش. وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی. 8- نوروزی، داریوش و رضوی، سیدعباس. (1390). مبانی طراحی آموزشی. انتشارات سمت. 9- مجموعه مقالات همایش فناوری آموزشی (رویکردی نوین در نظام‌های آموزشی) 10- مجموعه مقالات همایش آموزش الکترونیکی
40 مواد و امکانات آموزشی رایانه و ویدئوپروژکتور، فیلم‌ها و کلیپ‌های آموزشی، نرم‌افزارهای مرتبط
41 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر: 4 نمره؛ پروژۀ کلاسی : 6 نمره؛ امتحان پایان ترم و پروژه: 10 نمره