1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس از دروس تخصصی دورۀ کارشناسی است. |
2 |
هدف کلی |
پرورش توانایی علمی و عملی دانشجویان در شناخت مبانی نظری دوزبانگی، درک نقش زبان مادری و بهکارگیری اصول و روشهای مؤثر تدریس زبان فارسی (خواندن، نوشتن، گفتار، شنیدار) برای کودکان دوزبانه، بهگونهای که بتوانند با تحلیل، طراحی و اجرای برنامههای آموزشی، روند یادگیری زبان فارسی را در این گروه بهبود بخشند. |
3 |
اهداف یادگیری |
• آشنایی با جایگاه زبان فارسی به عنوان زبان رسمی در نظام آموزشی ایران و سیاست های زبانی حاکم
• درک مفاهیم بنیادین دوزبانگی، انواع آن و تاثیرات زبانی-شناختی دوزبانگی بر یادگیری
• شناخت فرایند رشد زبان فارسی در کودکان دوزبانه و تشخیص تفاوت های زبانی
• درک نقش زبان مادری در فرایند یادگیری و طراحی اموزشی
• شناخت اصول و روش های موثر تدریس مهارت های زبان فارسی (خواندن، نوشتن، گفتار، شنیدار) به کودکان دوزبانه
• تحلیل خطاهای یادگیری زبان فارسی در کودکان دوزبانه و ارائۀ راهکارهای بهبود فرایند اموزش
• آشنایی با رویکردهای نوین در آموزش زبان فارسی
• توانایی تحلیل محتوای کتاب های درسی فارسی برای مناطق دوزبانه |
4 |
روش تدریس |
ترکیب دانش نظری (آشنایی با مفاهیم و مبانی دوزبانگی و آموزش زبان فارسی)؛ تحلیل انتقادی (بررسی کتابهای درسی، خطاهای یادگیری، سیاستهای زبانی)؛ طراحی آموزشی (تهیه طرح درس، فعالیتهای کلاسی متناسب با کودکان دوزبانه)؛ تمرین عملی (اجرای فعالیتها، پروژههای کاربردی، تحلیل فیلمهای آموزشی) |
5 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در کلاس و مشارکت در بحثها و فعالیتهای گروهی؛ مطالعه منابع معرفیشده (کتابها و مقالات)؛
انجام پروژههای کاربردی در زمینه آموزش فارسی به کودکان دوزبانه؛ تحلیل محتوای کتابهای درسی فارسی مخصوص مناطق دوزبانه و ارائه نقد؛ تمرین طراحی آموزشی برای مهارتهای زبان (خواندن، نوشتن، گفتار و شنیدار)؛ ارائه کلاسی |
6 |
منبع |
• بیکر، کالین (1402). راهنمای دوزبانگی برای والدین و آموزگان. مترجم عطیه عبدلحی. انتشارات راوشید.
• پورحسین، خدایار و ابراهیمی، نازیلا. (1402). آموزش و پرورش و دوزبانگی (بررسی زوایای کامل، جامع، پیدا و پنهان دوزبانگی در ایران و جهان). انتشارات نوروزی.
• پیش قدم، رضا، طباطبائیان، مریم سادات و ابراهیمی، شیما (۱۳۹9). دوزبانگی کاربردی و کاربرد دوزبانگی. انتشارات بینالمللی آزفا بنیاد سعدی.
• زندی، بهمن. (1385). روش تدریس زبان فارسی. انتشارات دانشگاه پیام نور.
• زندی، بهمن (۱۳۹۴). روش تدریس زبان فارسی در دوره دبستان. انتشارات سمت.
• صحرایی، رضامراد. (1399). فارسی را چگونه آموزش دهیم. انتشارات آزفا.
• عصاره، فریده و بافته، مونا. (1390). زبانآموزی در پیشدبستان (با تأکید بر مناطق دوزبانه). انتشارات مدرسه.
• محقق نیشابوری، جواد (۱۳۸۵). آموزش زبان فارسی (املا، انشا، دستور). انتشارات لوح زرین.
• نیساری، سلیم، اکبری شلدره، فریدون، زندی، بهمن، قاسمپور مقدم، حسین و نجفی پازوکی، معصومه. (1394). راهنمای آموزش زبان فارسی در دورۀ ابتدایی. انتشارات مدرسه.
• کتابهای آموزش زبان فارسی و مقالات به روز و کاربردی آموزش زبان فارسی (نشریات پژوهشنامۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین، مطالعات آموزش زبان فارسی مرکز جامعه المصطفی، زبانپژوهی دانشگاه الزهرا، جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس، مطالعات زبان و ترجمه دانشگاه فردوسی مشهد و ...) |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتابهای مرجع و تخصصی درباره دوزبانگی و روش تدریس زبان فارسی؛ مقالات علمی ـ پژوهشی جدید در زمینه آموزش زبان فارسی؛ کتابهای درسی فارسی دوره دبستان بهویژه ویژه مناطق دوزبانه برای تحلیل محتوا؛ فیلمهای آموزشی مرتبط با کلاسهای مناطق دوزبانه؛ ویدئو پروژکتور برای نمایش فیلم و اسلاید؛ پروژههای کاربردی طراحی آموزشی؛ تمرینهای کلاسی برای آموزش مهارتهای چهارگانه زبان. |
8 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر: 3 نمره؛ فعالیتهای کلاسی: 2 نمره؛ امتحان میان ترم: 5 نمره؛ امتحان پایانترم: 10 نمره |
9 |
فایل |
Pdf File |