1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس از دروس پایه گرایش آموزش زبان فارسی مقطع کارشناسی ارشد است. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با نظریهها و روشهای سنتی و نوین آموزش زبان، بررسی معایب و مزایا و مقایسۀ هریک از این روشها با یکدیگر، به کارگیری روشهای تدریس معرفی شده در آموزش زبان فارسی |
3 |
اهداف یادگیری |
1- درک مفهومی انواع نظریههای یادگیری و آموزش زبان
2- تبیین تفاوتها و شباهتهای نظریههای کلاسیک و مدرن در آموزش زبان اول و دوم
3- تحلیل نظریهها در بافتهای فرهنگی و زبانی گوناگون
4- بهکارگیری نظریههای آموزش زبان در طراحی فعالیتها و مواد آموزشی
5- ارزیابی منابع درسی زبان و ادبیات فارسی براساس رویکردهای نظری متفاوت آموزش زبان
6- طراحی سناریوهای آموزشی کاربردی
7- تقویت نگاه انتقادی به نظریهها و شیوههای آموزش زبان
8- ایجاد حساسیت نسبت به عوامل فرهنگی، فردی و زبانی در فرایند آموزش
9- تشویق به تفکرهای خلاق و نظاممند در طراحی آموزشی |
4 |
روش تدریس |
1- ترکیبی از سخنرانی تعاملی، مطالعۀ موردی، یادگیری مشارکتی، حل مسئله و پروژهمحور
2- بهرهگیری از فناوری، منابع چندرسانهای و تحلیل نمونههای واقعی از کلاسهای زبان |
5 |
وظایف دانشجو |
حضور در کلاس، مطالعۀ مستمر مطالب ارائه شده، شرکت در فعالیت کلاسی، ارائۀ پروژه |
6 |
منبع |
براون، اچ. داگلاس. (1386). اصول یادگیری و آموزش زبان. مترجم: منصور فهیم. انتشارات رهنما.
پورشافعی، هادی.، طالبزاده، لیال. و آرین، ناهید. (1395). نظریهها و الگوهای آموزش و تدریس: ماهیت و کاربرد. انتشارات دانشگاه بیرجند.
پیشقدم، رضا.، طباطبائیان مریمسادات و ناوری، صفورا (1393). تحلیل انتقادی و کاربردی نظریههای فراگیری زبان اول (ویراست دوم). انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
سلیمانپور، جواد. (1402). الگوها و روشهای تدریس کاربردی. انتشارات آکادمی علوم.
شمس، رضا.، عزیزی، محمد. و امینی، محمد. (1401). اصول و فنون تدریس در کلاس درس. انتشارات ویان.
ملکی، حسن. (1396). نظریههای یادگیری و آموزش. آییژ.
مرتضویزاه، سید حشمتالله (1401). اصول و روشهای تدریس. آییژ.
مویس، دانیل و رینولدز، دیوید. (1391). تدریس مژثر (شواهد و اقدامات). مترجمان: سیر احمد هاشمی و منیره مهرابی. انتشارات نوید.
میرحیدری، اشرف. (1391). آنچه هر معلمی باید بداند. انتشارات جهاد دانشگاهی. |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانۀ متصل به اینترنت و ویدئوپروژکتور، کتابها و مقالات به روز آموزش زبان فارسی |
8 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر و ارائۀ کلاسی: 5 نمره، امتحان میان ترم: 5 نمره، امتحان پایان ترم: 10 نمره |
9 |
فایل |
Pdf File |