صفحات خانگی دانشگاه فردوسی مشهد

طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس از دروس پایه گرایش آموزش زبان فارسی مقطع کارشناسی ارشد است.
2 هدف کلی آشنایی با نظریه‌ها و روش‌های سنتی و نوین آموزش زبان، بررسی معایب و مزایا و مقایسۀ هریک از این روش‌ها با یکدیگر، به کارگیری روش‌های تدریس معرفی شده در آموزش زبان فارسی
3 اهداف یادگیری 1- درک مفهومی انواع نظریه‌های یادگیری و آموزش زبان 2- تبیین تفاوت‌ها و شباهت‌های نظریه‌های کلاسیک و مدرن در آموزش زبان اول و دوم 3- تحلیل نظریه‌ها در بافت‌های فرهنگی و زبانی گوناگون 4- به‌کارگیری نظریه‌های آموزش زبان در طراحی فعالیت‌ها و مواد آموزشی 5- ارزیابی منابع درسی زبان و ادبیات فارسی براساس رویکردهای نظری متفاوت آموزش زبان 6- طراحی سناریوهای آموزشی کاربردی 7- تقویت نگاه انتقادی به نظریه‌ها و شیوه‌های آموزش زبان 8- ایجاد حساسیت نسبت به عوامل فرهنگی، فردی و زبانی در فرایند آموزش 9- تشویق به تفکرهای خلاق و نظام‌مند در طراحی آموزشی
4 روش تدریس 1- ترکیبی از سخنرانی تعاملی، مطالعۀ موردی، یادگیری مشارکتی، حل مسئله و پروژه‌محور 2- بهره‌گیری از فناوری، منابع چندرسانه‌ای و تحلیل نمونه‌های واقعی از کلاس‌های زبان
5 وظایف دانشجو حضور در کلاس، مطالعۀ مستمر مطالب ارائه شده، شرکت در فعالیت کلاسی، ارائۀ پروژه
6 منبع براون، اچ. داگلاس. (1386). اصول یادگیری و آموزش زبان. مترجم: منصور فهیم. انتشارات رهنما. پورشافعی، هادی.، طالب‌زاده، لیال. و آرین، ناهید. (1395). نظریه‌ها و الگوهای آموزش و تدریس: ماهیت و کاربرد. انتشارات دانشگاه بیرجند. پیش‌قدم، رضا.، طباطبائیان مریم‌سادات و ناوری، صفورا (1393). تحلیل انتقادی و کاربردی نظریه‌های فراگیری زبان اول (ویراست دوم). انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. سلیمان‌پور، جواد. (1402). الگوها و روش‌های تدریس کاربردی. انتشارات آکادمی علوم. شمس، رضا.، عزیزی، محمد. و امینی، محمد. (1401). اصول و فنون تدریس در کلاس درس. انتشارات ویان. ملکی، حسن. (1396). نظریه‌های یادگیری و آموزش. آییژ. مرتضوی‌زاه، سید حشمت‌الله (1401). اصول و روش‌های تدریس. آییژ. مویس، دانیل و رینولدز، دیوید. (1391). تدریس مژثر (شواهد و اقدامات). مترجمان: سیر احمد هاشمی و منیره مهرابی. انتشارات نوید. میرحیدری، اشرف. (1391). آنچه هر معلمی باید بداند. انتشارات جهاد دانشگاهی.
7 مواد و امکانات آموزشی رایانۀ متصل به اینترنت و ویدئوپروژکتور، کتاب‌ها و مقالات به روز آموزش زبان فارسی
8 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر و ارائۀ کلاسی: 5 نمره، امتحان میان ترم: 5 نمره، امتحان پایان ترم: 10 نمره
9 فایل Pdf File