| 1 |
فایل |
Pdf File |
| 2 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس از دروس تخصصی گرایش آموزش زبان فارسی در مقطع کارشناسی ارشد است. |
| 3 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با اصول و مهارتهای آموزش زبان فارسی |
| 4 |
اهداف یادگیری |
1- آشنایی با شیوههای نوین تدریس زبان فارسی، با تأکید بر نکات زبانی، ادبی و فرهنگی
2- تحلیل مفاهیم نظری در حوزۀ زبان، یادگیری و روشهای آموزش زبان فارسی
3- کسب توانایی در بهکارگیری روشهای تدریس واژگان، دستور و تلفظ در سطوح مختلف
4- آموزش و تمرین عملی مهارتهای خواندن و نوشتن از سطح مقدماتی تا پیشرفته
5- توسعۀ توانایی در آموزش گفتوگو و مهارت شنیداری برای زبانآموزان
6- بررسی موضوعات فرهنگی و تحلیل گفتمانهای مربوطه در کلاسهای آموزش زبان فارسی
7- شناخت اصول استانداردسازی منابع و مواد آموزشی زبان فارسی برای غیرفارسیزبانان
8- مرور و تحلیل پژوهشهای برجسته در حوزه آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان |
| 5 |
روش تدریس |
تلفیقی از سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی، یادگیری مشارکتی، مبتنی بر مسأله، مبتنی بر پروژه |
| 6 |
وظایف دانشجو |
حضور در کلاس، مطالعۀ مستمر مطالب ارائه شده، شرکت فعال در فعالیتهای کلاسی |
| 7 |
منبع |
اکبری، فاطمه. (1391). درس نامۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان. مرکز بینالمللی ترجمه: نشر المصطفی.
ثمره، یدالله. (1372). آموزش زبان فارسی: راهنمای تدریس. انتشارات المهدی.
زندی، بهمن. (1385). روش تدریس زبان فارسی. انتشارات دانشگاه پیام نور.
زندی، بهمن. (1389). زبان آموزی. انتشارات سمت.
شهباز، منیره. (1395). راهنمای جامع تحلیل منابع آموزش زبان با تمرکز بر انگارۀ نیل اندرسون. نشر خاموش.
صحرایی، رضامراد. (1399). فارسی را چگونه آموزش دهیم. انتشارات آزفا.
صحرایی، رضامراد. و سلیمی، هدی. (1400). روشهای ساده آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان. انتشارات آزفا.
ضیاءحسینی، سید محمد. (1385). اصول و نظریههای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان. سخن.
ضیاءحسینی، سیدمحمد. (1385). روش تدریس زبان خارجی/دوم. رهنما.
طوسی، بهرام. (1382). مهارتهای آموزش زبان خارجی. تابران.
هرگنهان، بیآر. (1371). مقدمهای بر نظریههای یادگیری . ترجمۀ علیاکیر سیف، فرهنگ معاصر.
کتابهای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان.
مقالات به روز و کاربردی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان (نشریات پژوهشنامۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین، مطالعات آموزش زبان فارسی مرکز جامعه المصطفی، زبانپژوهی دانشگاه الزهرا، جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس، مطالعات زبان و ترجمه دانشگاه فردوسی مشهد و ...) |
| 8 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانۀ متصل به اینترنت و ویدئوپروژکتور، کتابها و مقالات به روز و کاربردی حوزۀ آموزش زبان فارسی، استفاده از فناوریهای نوین و فیلمهای آموزشی و بازدید از مرکز آموزش زبان فارسی |
| 9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر و فعالیتهای کلاسی: 5 نمره، امتحان میان ترم: 5 نمره، امتحان پایانترم: 10 نمره |