| 1 |
آشنایی با دانشجویان، معرفی طرح درس و منابع معرفی زبانشناسی، ریشه زبان، تعریف نشانه، وظایف و نقشهای زبان |
|
| 2 |
آواشناسی و واجشناسی در زبان فارسی (اندامهای گفتار، خط واجنگار فارسی، واجهای زبان فارسی، واحدهای زنجیری و زبرزنجیری، ساختمان هجا در زبان فارسی)، بررسی فرایندهای آوایی در زبان فارسی |
|
| 3 |
ساختواژه در زبان فارسی (صرف و مطالعۀ واژه، تکواژ و واژه، تکواژ و تکواژگونه و غیره) و بررسی فرآیندهای واژهسازی |
|
| 4 |
معنیشناسی زبان فارسی و بررسی نقشهای معنایی و روابط واژگانی، حوزههای معنایی، مشخصههای معنایی، تعبیر معنی، انتقال معنایی |
|
| 5 |
کاربردشناسی و نقش آن در زبان فارسی (بافت، اصل همکاری گرایس در ایجاد ارتباط، کارگفت، متن و متنیت) |
|
| 6 |
تحلیل گفتمان و کاربرد آن در زبان فارسی، تحلیل گفتمان انتقادی (راهبردهای رویکرد فرکلاف، وندایک، ونلیون) |
|
| 7 |
تعطیل رسمی |
|
| 8 |
تخیل در متن (آشنایی با انواع قاعدهکاهی (واجی، صرفی، نحوی، معنایی، نوشتاری، گونهای، کاربردی) |
|
| 9 |
امتحان میان ترم |
|
| 10 |
عصبشناسی زبان و نقش آن در زبان فارسی (آشنایی با نواحی مختلف مغز، نظریه منطقهبندی مغز، آشنایی با انواع زبانپریشی |
|
| 11 |
فراگیری زبان و مهارت گفتاری (روانشناسی زبان) فراگیری زبان و مهارت نوشتن و خواندن، تجزیه و تحلیل خطاهای زبانی |
|
| 12 |
مبانی زبانشناسی شناختی |
|
| 13 |
زبانشناسی شناختی کاربردی (زبانشناسی شناختی و فراگیری زبان دوم، چارچوبهای ادراکی و فراگیری) |
|
| 14 |
زبانشناسی اجتماعی و جامعهشناسی زبان (زبان، مهاجرت و گفتمان رسانهای) |
|
| 15 |
آشنایی با نحو زبان فارسی و ساخت جمله |
|
| 16 |
رابطۀ زبان، خط و زبانهای نوشتاری، نظام نوشتاری زبان فارسی |
|