1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
در این درس سعی بر آن است تا دانشجویان کارشناسی را با مفهموم عدم قطعیت از نوع غیر تصادفی آشنا کند. نظریه مجموعه های فازی و منطق فازی یکی از مهم ترین ابزار برای درک بهتر این مفهوم است. گسترش روزافزون این مبحث در علوم کاربردی و تجربی، باعث می شود دانشجویان به فراگیری و درک آن نیازمند باشند. |
2 |
هدف کلی |
هدف اصلی این درس آشنایی با نظریه مجموعه های فازی و منطق فازی با تأکید بر کاربردهای این نظریه و ارتباط آن با شاخههای دیگر ریاضیات، علوم انسانی، علوم پزشکی، علوم اقتصادی و علوم مهندسی است. در این درس، دانشجویان ضمن آشنایی با مفاهیم پایهای این نظریه به ویژه دو اصل توسیع زاده و اصل تجزیه، همچنین قضیههای اصلی و ابتدایی برای اعداد فازی، به برخی کاربردهای مهم نیز پرداخته شده و ارتباط این مبحث با دیگر علوم مورد تأکید قرار میگیرد. |
3 |
شایستگی های پایه |
پیشنیاز این درس مبانی علوم ریاضی می باشد. |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی و تسلط دانشجو با مفاهیم تعریف گزاره فازی، مجموعه فازی، عملگر های اجتماع، اشتراک و مکمل فازی، آلفا-برش مجموعه های فازی، اعداد فازی و انواع آن، اصل توسیع فازی، اصل تجزیه فازی، رابطه فازی، تایع فازی، عملگر های حساب فازی، رتبه بندی اعداد فازی، استلزام فازی، عملگرهای منطق فازی، استنتاج فازی و سیستم فازی و دست آخر فراگیری جعبه ابزار فازی در محیط نرم افزار متلب است. |
5 |
روش تدریس |
در هر جلسه مدرس سعی می نماید پس از مرور مطالب بیان شده در جلسات گذشته به کمک دانشجویان، با ارائه مثالهای متنوع و حل آنها به کمک دانشجویان، دانشجویان را با مفاهیم و تعاریف این مبحث آشنا نماید. با توجه به متفاوت بودن مباحث این درس با دیگر دروسی که دانشجویان کارشناسی با آن درگیر هستند شیوه پرسش و پاسخ و استنتاج و تعمیم برای بیان مطالب این درس در اولویت قرار دارد. |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال، مرتب و به موقع در کلاس، شرکت در بحث های کلاسی، همراهی با کلاس برای پاسخ دادن به سوال ها و حل مثال های مرتبط، ارائه به موقع تمرین های تحویلی، شرکت در آزمون میان ترم و پایان ترم |
7 |
منبع |
1- سیستم های فازی و کنترل فازی، نوشته لی وانگ، ترجمه محمد تشنه لب، نیما صفارپور و داریوش افیونی
2- مقدمه ای بر منطق فازی برای کاربردهای عملی آن، نوشته کازو تاناکا، ترجمه علی وحیدیان کامیاد و حامدرضا طارقیان
3- تئوری مجموعه های فازی، اصول و کاربردها، نوشته جی. ج. کلر، یو. اس. کلیر و ب. یوآن، ترجمه محمد حسین فاضل زرندی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
ویدئو پروزکتور - کامپیوتر - نرم افزار MatLaB |
9 |
نحوه ارزشیابی |
میان ترم: 8.5 نمره - تمرینهای تحویلی، کار در کلاس و حضور و غیاب: 3 نمره -پایان ترم: 8.5 نمره |
10 |
فایل |
Pdf File |