طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس ارزش‌گذاری اکوسیستم‌ها یکی از دروس کلیدی در برنامه درسی رشته محیط زیست است که به دانشجویان کمک می‌کند تا به درک عمیق‌تری از ارزش اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی اکوسیستم‌ها دست یابند. این درس به تحلیل چالش‌ها و فرصت‌های موجود در مدیریت منابع طبیعی و حفظ تنوع زیستی می‌پردازد و به دانشجویان ابزارهای لازم برای ارزیابی و تجزیه‌وتحلیل ارزش‌های اکوسیستم را ارائه می‌دهد.
2 هدف کلی هدف کلی این درس، آموزش دانشجویان در مورد روش‌ها و تکنیک‌های ارزش‌گذاری اکوسیستم‌ها و اشکار ساختن اهمیت حفظ و مدیریت پایدار آن‌ها در سطح محلی و جهانی است.
3 شایستگی های پایه تحلیل داده‌ها: توانایی تجزیه‌وتحلیل داده‌های کمی و کیفی. تفکر انتقادی: قابلیت تفکر انتقادی و ارزیابی اطلاعات. برقراری ارتباط: توانایی توضیح و تفسیر نتایج به مخاطبان مختلف. نظارت و ارزیابی: قابلیت نظارت بر پروژه‌های محیط‌زیستی و ارزیابی نتایج
4 اهداف یادگیری درک مفاهیم پایه: آشنایی با اصول و مبانی ارزش‌گذاری اکوسیستم‌ها. شناسایی روش‌ها: شناخت روش‌های مختلف ارزش‌گذاری، از جمله روش‌های اقتصادی و غیراقتصادی. تحلیل داده‌ها: توانایی تحلیل داده‌های مربوط به ارزش‌های اکوسیستم و تأثیرات آن بر جامعه و محیط زیست. برنامه‌ریزی و مدیریت: یادگیری چگونه استفاده از اطلاعات ارزش‌گذاری در برنامه‌ریزی و مدیریت منابع طبیعی
5 روش تدریس روش تدریس شامل فراگیری تعاملی، پروژه‌های گروهی و استفاده از مطالعات موردی است.
6 وظایف دانشجو شرکت فعال: شرکت فعال در کلاس‌ها و مباحثات. انجام پروژه‌ها: انجام پروژه‌های فردی یا گروهی برای ارزیابی ارزش‌های اکوسیستم. تحقیق و پژوهش: انجام تحقیقات مستقل و ارائه یافته‌ها به کلاس. تمرین مهارت‌های تحلیلی: استفاده از روش‌های تحلیلی برای ارزیابی داده‌های جمع‌آوری شده
7 منبع مقدمه ای بر ارزش گذاری محیط زیست- محمد قربانی و علی فیروززارع
8 مواد و امکانات آموزشی تخته وایت برد و ماژیک و ویدئوپروژکتور
9 نحوه ارزشیابی فعالیت کلاسی، پروژه، میان ترم و پایان ترم