1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس ارزشگذاری اکوسیستمها یکی از دروس کلیدی در برنامه درسی رشته محیط زیست است که به دانشجویان کمک میکند تا به درک عمیقتری از ارزش اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی اکوسیستمها دست یابند. این درس به تحلیل چالشها و فرصتهای موجود در مدیریت منابع طبیعی و حفظ تنوع زیستی میپردازد و به دانشجویان ابزارهای لازم برای ارزیابی و تجزیهوتحلیل ارزشهای اکوسیستم را ارائه میدهد. |
2 |
هدف کلی |
هدف کلی این درس، آموزش دانشجویان در مورد روشها و تکنیکهای ارزشگذاری اکوسیستمها و اشکار ساختن اهمیت حفظ و مدیریت پایدار آنها در سطح محلی و جهانی است. |
3 |
شایستگی های پایه |
تحلیل دادهها: توانایی تجزیهوتحلیل دادههای کمی و کیفی.
تفکر انتقادی: قابلیت تفکر انتقادی و ارزیابی اطلاعات.
برقراری ارتباط: توانایی توضیح و تفسیر نتایج به مخاطبان مختلف.
نظارت و ارزیابی: قابلیت نظارت بر پروژههای محیطزیستی و ارزیابی نتایج |
4 |
اهداف یادگیری |
درک مفاهیم پایه: آشنایی با اصول و مبانی ارزشگذاری اکوسیستمها.
شناسایی روشها: شناخت روشهای مختلف ارزشگذاری، از جمله روشهای اقتصادی و غیراقتصادی.
تحلیل دادهها: توانایی تحلیل دادههای مربوط به ارزشهای اکوسیستم و تأثیرات آن بر جامعه و محیط زیست.
برنامهریزی و مدیریت: یادگیری چگونه استفاده از اطلاعات ارزشگذاری در برنامهریزی و مدیریت منابع طبیعی |
5 |
روش تدریس |
روش تدریس شامل فراگیری تعاملی، پروژههای گروهی و استفاده از مطالعات موردی است. |
6 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال: شرکت فعال در کلاسها و مباحثات.
انجام پروژهها: انجام پروژههای فردی یا گروهی برای ارزیابی ارزشهای اکوسیستم.
تحقیق و پژوهش: انجام تحقیقات مستقل و ارائه یافتهها به کلاس.
تمرین مهارتهای تحلیلی: استفاده از روشهای تحلیلی برای ارزیابی دادههای جمعآوری شده |
7 |
منبع |
مقدمه ای بر ارزش گذاری محیط زیست- محمد قربانی و علی فیروززارع |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
تخته وایت برد و ماژیک و ویدئوپروژکتور |
9 |
نحوه ارزشیابی |
فعالیت کلاسی، پروژه، میان ترم و پایان ترم |