طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 فایل Pdf File
2 جایگاه درس در برنامه درسی دوره عملیات واحد در مهندسی صنایع غذایی- به ارزش 3 واحد
3 هدف کلی آشنایی با مبانی فیزیکی و مهندسی طراحی و تجزیه و تحلیل واحدهای عملیاتی مورد استفاده در فرآوری مواد غذایی مختلف
4 شایستگی های پایه 1- درک فیزیک حاکم بر فرآیندهای غذایی 2- طراحی واحد های عملیاتی ساده 3- تجزیه و تحلیل کارایی واحدهای عملیاتی
5 اهداف یادگیری در این درس مبانی مهندسی طراحی عملیات واحدهای صنایع غذایی شامل کاهش اندازه، خشک کردن، تبخیر، کریستالیزاسیون، امولسیفیکاسیون، انجماد، پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون، جذب، فیلتراسیون و فرآیندهای غشایی، استخراج، ... ارائه می شود. از آنجاکه دامنه سرفصل این درس بسیار وسیع بوده، بنابراین ارائه تمامی عملیات واحدهای رایج در صنعت غذا امکانپذیر نمی باشد و استاد درس با توجه به زمینه های تخصصی و مورد علاقه و متناسب با حجم درس 3 واحدی تعدادی از این عملیات واحدها را در یک ترم ارائه خواهد داد. با اینحال جزئیات سرفصل تعدادی از عملیات واحدها در ذیل آورده شده است. خشک کردن : مفاهیم اساسی خشک کردن (شامل مکانیسم ها و تعادل)، مراحل خشک کردن، انواع خشک کن ها، طراحی سیستم های خشک کردن، پیشگویی زمان خشک کردن، روشهای نوین خشک کردن فیلتراسیون و فرآیندهای غشایی: مبانی مهندسی فیلتراسیون و سیستم های غشایی، انواع روش های فیلتراسیون و فرآیندهای غشایی، پلاریزاسیون غلظت و گرفتگی، طراحی انواع سیستم های غشایی، کارایی فرآیندهای غشایی، روشهای نوین غشایی. تبخیر: تئوری تبخیر (ترمودینامیک و انتقال حرارت تبخیر)، صعود نقطه جوش، انواع اواپراتورهای متداول در صنعت غذا، طراحی اواپراتورهای تک بدنه ای و چند بدنه ای، روشهای بهبود کارایی عملیات تبخیر (شامل تراکم مجدد حرارتی و مکانیکی)، سیستم های نوین تبخیر.
6 روش تدریس 1- مبانی تئوری ارائه شده در کلاس 2- حل تمرین ها و مسائل کلاسی و خارج از کلاس 3- پروژه های کوچک برای طراحی واحد عملیاتی در یک فرآیند و برای یا ماده غذایی خاص
7 وظایف دانشجو 1- حضور در کلاس و مشارکت در مباحث کلاس 2- انجام تکالیف های کلاسی 3- شرکت در کوییزها و امتحان 4- بررسی منابع و ارائه سمینار
8 منبع
9 مواد و امکانات آموزشی تجهیزات پایلوت پلنت شامل انواع خشک کن ها (اسپری درایر، قفسه ای ....)، سیستم های غشایی (اولترافیلتراسیون، اسمز معکوس، نانوفیلتراسیون، میکروفیلتراسیون،....)، اواپراتورها (لایه نازک صعودی و نزولی،...)،
10 نحوه ارزشیابی 1- ارزیابی مستمر 30% 2- امتحان پایان ترم 60% 3- سمینار 10%