طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره شورای عالی برنامه ریزی در جلسه 606 مورخ 11/9/85 خود با ایجاد درس "اصول و مبانی کارآفرینی" به ارزش 2 واحد به عنوان درس اختیاری برای کلیه رشته‏ها و دانشگاه هایی که علاقمند به ارائه درس یاد شده هستند موافقت بعمل آورد. تعداد واحد : 2 نوع واحد : نظری پیش نیاز : ندارد
2 هدف کلی هدف درس عبارت است از آشنایی دانشجویان با تاریخچه ، مبانی و مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در فرایند کارآفرینی و مدیریت کسب وکار.
3 شایستگی های پایه مجموعه‌ای ترکیبی از صفات، توانمندی‌ها و مهارت‌های فردی و جمعی.
4 اهداف یادگیری این درس بر پرورش شایستگی های عمومی که موجب تصمیم گیری بهینه در انتخاب زندگی شغلی دانشجو بعد از فراغت از تحصیل و حتی پیش از آن خواهد شد متمرکز شده است. از اهداف یادگیری در این درس پرورش و توجه به تفکر خلاق، تفکر سیستمی، تفکر آینده نگر، تفکر انتقادی، مدیریت درون فردی و مدیریت بین فردی خواهد بود.
5 روش تدریس روش تدریس اصلی در این درس بر مبنای سخنرانی به همراه نمایش اسلاید است لکن تأکید مدرس در کلاس بر پرسش و پاسخ و بحث گروهی است و وجود تکلیف های فردی و تمرینهای گروهی و انجام پروژه گروهی و در صورت امکان انجام بازدید علمی نیز بر یادگیری موضوع خواهد افزود.
6 وظایف دانشجو حضور بدون تأخیر در کلاس و دقت و توجه به مباحث به همراه شرکت در بحث و فعالیت سر کلاس و انجام تمرینهای گروهی در سر کلاس و انجام تکالیف فردی و گروهی خارج از کلاس و پروژه. علاوه برآن با توجه به ماهیت پرورش خصوصیات یک کارآفرین که نظم و پشتکار و تعامل صحیح با دیگران است حصول این خصوصیات نیاز به توجه بیشتری در این درس دارد.
7 منبع • مبانی کارآفرینی – دکتر محمود احمدپور داریانی – مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران • کارآفرینی (تعاریف، نظریات و الگوها) – دکتر محمود احمدپور داریانی • نگرشی معاصر بر کارآفرینی – جلد اول و دوم –دانلف. کوراتکو، ریچارد ام. هاجتس. ترجمه ابراهیم عامل محرابی – دانشگاه فردوسی مشهد • کارآفرینی – دکتر محمود احمدپور داریانی – وزارت آموزش و پرورش، دفتر برنامه ریزی و تألیف آموزش های فنی و حرفه ای وکاردانش – تهران، محراب قلم
8 مواد و امکانات آموزشی اسلایدهای مطالب مطرح شده در کلاس و برخی مطالب آموزشی دیگر به نماینده کلاس تحویل داده می شود تا صرفاً برای استفاده دانشجویان به ایشان تحویل شود. به دانشجویان عزیز تأکید می شود از تکثیر و به اشتراک گذاری این اسلایدها خودداری فرمایند.
9 نحوه ارزشیابی امتحان پایان ترم 25% تهیه یک گزارش تحقیق عملی از یک شرکت کارآفرین و ارائه آن در کلاس (گروه های سه نفری) 30% جستجو و شرح پنج ثبت اختراع بین المللی از موضوعات تعیین شده 15% تهیه یک طرح کسب و کار (BP ) 15% تمرین های کلاسی 5% حضور منظم و فعال همراه با صوت و تصویر در جلسات 10% • رعایت دقیق اصول اخلاق پژوهشی (عدم رعایت این اصول نمره صفر برای آن بخش را خواهد داشت و عدم ارفاق در سایر بخش ها)