فیلم جلسه اول کلاس-کاتالیزورهای هتروژن

نظرات دانشجویان سابق-کاتالیزورهای هتروژن

 

توجه : تقریباً هر هفته دانشجویان موظف به مشاهده فیلم ها و بیان آنها سرکلاس می باشند؛ منجمله هفته اول


 


 


  • Film of First session of the class

  • Opinions of previous students


Class Projects

You can see the presentation timeline here (updated).

The evaluation of projects shall be done according to the following:

  • 40% Presentation ; including a straightforward PowerPoint and an efficient speech.
  • 60% Report ; including both quantity and quality of the text (not only quantity!), as well as on-time submission, and formatting quality.

Presenting in English has an extra mark

 

 

 

فیلم جلسه اول کلاس-کاتالیزورهای هتروژن

لطفا جهت مشاهده صحیح فیلم ها از مرورگر گوگل کروم استفاده کنید.

 


جلسه اول کلاس
 

 

 
فیلم با کیفیت بالا
 
 
فیلم با کیفیت پایین
 
 
پخش صوتی
 
جهت مشاهده فیلم باید آخرین نسخه Flash Player را نصب کنید. فقط و فقط در صورت مشاهده کادر فیلم و اعلام خطای "Server not found"، مستقیماً با بخش آموزش مجازی (8803267) تماس بگیرید.

 

نظرات دانشجویان سابق-کاتالیزورهای هتروژن

با توجه به دلنشین‌تر بودن سخن دانشجو برای دانشجو، در اینجا نظرات دوستان سالهای گذشته -که خودشان تایپ کرده‌اند-را درج می‌نمایم:

 

دانشجویان سال99         PDF

دانشجویان سال 96     PDF

دانشجویان سال 95     PDF

دانشجویان سال 94     PDF


دانشجویان سال 93

 

دانشجوی اول

مجازی شدن این درس در طول ترم خیلی به خود من کمک کرد درسته که ما متاسفانه به نحو احسن از اون استفاده نکردیم اما همین که مجبور میشدیم در جریان درس قرار بگیریم و سر کلاس در مباحث شرکت کنیم خیلی خوب بود و من نهایت تشکر رو از شما راجع به این موضوع دارم. کلا دانشجوها همونطور که خودتون میدونید اگه زور بالا سرشون باشه (درس پرسیده بشه یا کویز گرفته بشه) بهتر عمل می کنند.

 یه نظری که داشتم این هست که بعضی مطالب تو فیلم هست که برای اولین بار که دانشجو باهاش برخورد میکنه آشنا نیست اما چیزی راجع بهش گفنه نمیشه برای مثال در مباحث میان ترم کلمه support چند بار تکرار میشه اما خود من تا درس مربوط به support ها باهاش درگیر بودم. بعضی مطالب هم هست که ذهن دانشجو رو درگیر میکنه مثل سوالاتی که من در مورد میانترم از شما پرسیدم چون اگه دانشجو بخواد باهاش دقیق برخورد کنه به مشکل برمیخوره. در کل منظورم این هست که بعضی مطالب خیلی سوال برانگیزه به نظر من ساده تر بیان بشن بهتر هست.

در آخر هم میخواستم در مورد امتحان و نمره بگم که سوالات جوری هست که دانشجو رو مجبور میکنه که فکر بکنه که این خیلی خوب هست اما بعضی سوالات هست که دانشجو کل فیلم ها رو مرور میکنه اما جوابی براش نداره که حالا ممکنه یکی مثل من قدرت تعقلش پایین باشه اما به هر حال بحث نمره هم در میان هست و این قضیه مخصوصا سر امتحان پایان ترم من رو اذیت کرد. (البته ایشان به دلیل تلاش زیاد 20 گرفتند.)

دانشجوی دوم

برای بنده مباحث درس کاتالیزور هتروژنی جدید و شیرین بود و سیستم تدریس این درس در یادگیری و تفهیم مطالب بسیار کارگر بود و به دلیل مشارکته دانشجوها سر کلاس درس احساس خستگی نمی کردم احساسی که در اکثر کلاس های دروس این ترم از تحصیلم می کردم در کل درس کاتالیزور هتروژنی و سیستم تدریس این درس بسیار رضایت بخش بود و امیدوارم بیشتر شاهده این نوع سیستم تدریس باشیم.

 

دانشجوی سوم

ضمن تشکر از زحماتی که برای ساخت سایت مجازی متحمل شدید و با این کار درک درس برای دانشجو بسیار راحت تر شده است ولی با این وجود به نطر من زمان چندتا از فیلمها زیاد است و چون دقیقه به دقیقه لین فیلمها نکته دارد یادگیری این درس برای یک جلسه سخت می شود و همچنین در بعضی از مباحث خصوصا مثالهایی که مربوط به واکنش نیز می شوند به نطر من خیلی وارد جزییات شدیم وتحلیل این واکنشها خیلی سخت است ولی در کل سایت مجازی کمک زیادی به دانشجو می کند.

 

دانشجوی چهارم

الحمدلله کلاس مفیدی بود و چیزهای زیادی یاد گرفتم
نحوه صحیح درس خواندن را یاد گرفتم
فقط یک اشکال کوچک در کلاس این بود که به فیلمها دسترسی نداشتیم
و چه خوب میشد که بعد از هر امتحان برگه های خود را می دیدیم و
با جواب صحیح سوالات آشنا می شدیم چون واقعا سوالات پر مفهومی بودند.
امیدوارم در مراحل زندگی از جمله در شغل مهم استادی موفق باشید
 
 

دانشجویان سال 92

دانشجوی اول

انتقاد وپیشنهاد همیشه سخت بوده.ولی از این شروع کنم که مجازی شدن درس بهترین کاری هستش که به کمک دانشجو میاد چون دانشجو وقت کافی برای فهم درس و بررسی ابهامات درسی داره و همچنین میتونه سر کلاس به جای شنیدن مطالب جدید ابهاماتش رو از استاد بپرسه.فقط به نظرم یکم توضیح از ریز مبحث زیر هر فیلم داده بشه خیلی خوبه. مثلا مولیبدات(چون تو پروژه خودم زیاد تکرار شد) چی هست یا چه آرایش الکترونی داره تا دانشجو وقتی در فیلم اسمش رو میشنوه براش تازگی نداشته باشه و مطلب رو درک کنه.یه پیشنهادم به دانشجوهای ترم های بعد داشتم اونم اینه که فیلم هارو همون روزای اول که باز میشه نگاه کنن بعد حدود 5 روز وقت دارن کنکاش کنن ببینن اصل مطلب چی بوده.اینجوری راحت تر مطلب رو میگیرن و واسه امتحانات هم راحت ترن.باز هم تشکر میکنم به دلیل این شیوه در ارائه درس.

دانشجوی دوم

نظر

 

دانشجوی سوم

1. به نظر من ارائه ی درس به صورت مجازی خیلی مفید بود. چون این امکان وجود داشت که دانشجو هر وقت که در فهم درس دچار مشکل شد یا مبحثی را فراموش کرد دوباره فیلم رو ببینه یعنی در حقیقت هر وقت که بخواد بشینه سر کلاس ! که البته چون درس هم خیلی مطالب فراری داشت صد البته ارائه درس به صورت مجازی مفید بود.

2. با توجه به کم بودن وقت فکر می کنم بهتر می شد اگه هر نفر در طول ترم فقط یک پروژه ارائه میداد که بتونه بهتر و بیشتر روی مطلبش کار کنه.

3. به نظرم تعداد 75 سوال خیلی زیاد بود.

4. وجود داشتن انجمن برای ارتباط مستقیم با استاد و دیگر دوستان دانشجو کار ارزشمندی بود.

5. تعیین وقت به صورت اختصاصی برای دانشجو یعنی برای دانشجو، وقتش و سوالش ارزش قائل بودین. اقدام قابل ستایشی بود.

6. فیلم آموزشی که در سایت قرار داده بودین در مورد مهارت های اسلاید سازی و ارائه ی خوب بسیار مفید بود.

7. با توجه به مشکلاتی که برای اینترنت دانشگاه وجود داشت کاش امکان دانلود فیلم های آموزشی وجود داشت (به عنوان مثال در دو ماه اول سال ما در خوابگاه اینترنت نداشتیم. یا بعضی وفت ها که سایت شلوغ بود فیلم ها خوب باز نمی شد. به هر حال از این دست مشکل ها همیشه هست. به هر حال اینترنته و مشکلات خاص خودشو داره).

8. و در نهایت به خاطر تمام درس هایی که آموختیم و بهم یاد دادین بسیار متشکرم.

 

دانشجوی چهارم

  1. این درس، درسی کاملا مفهومی است که دانشجو بجای حفظ کردن مطالب می بایست ارتباط صحیحی بین مطالب در ذهن خود ایجاد کند.
  2. انتخاب این درس برای افرادی که به مسائل شیمی محض علاقه ندارند توصیه نمی شود.
  3. ارائه و نحوه ساخت پاورپوینت حول یک موضوع مشخص از فرصت های درخور این درس است که بعدها فرد از تجربیات آن می تواند در سمینار و پایان نامه خود استفاده کند.
  4. ارائه درس به شکل نیمه مجازی زمان کافی برای تامل فراهم می نمود ولی اگر جلسه حضوری به طور کامل صرف رفع اشکال می شد بازده یادگیری بالاتر می رفت

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

دانشجویان سال 91

دانشجوی اول

همان طور که می دانیم مبحث "کاتالیزورهای هتروژنی" بسیار گسترده است و یادگیری آن در طول یک ترم غیرممکن است. پس توقع نداشته باشید که در انتهای این ترم به طور کامل بر این مبحث تسلط داشته باشید. در ترمی که من گذراندم دید مناسبی نسبت به مبحث کاتالیزور پیدا کردم و پیشنهاد می کنم پس از پایان ترم و اتمام درس مطالعه درباره کاتالیزورهای هتروژنی را ادامه داده و به دنبال رفع نقص های علمی خود در این زمینه باشید. مطمئن باشید که مطالبی که در این زمینه فرا می گیرید به طور چشم گیری در پایان نامه های آزمایشگاهی شما به کار خواهند آمد. در مورد مطالبی که در طول ترم ارائه شد، فقط مبحث نیمه هادی ها اندکی نامفهوم به نظر می رسید و نیاز به مطالعه بیشتری دارد. در مورد خواندن درس برای امتحان، پیشنهاد می کنم که مباحث درس را به شکل کلی بخوانید. تعاریف و مفاهیم درس (به عنوان نمونه اثر promoter) را با ترتیب خاصی به ذهن سپرده و سعی کنید یک سری از قوانین سرانگشتی را (هرکس مخصوص به خود) در ذهن خود آماده داشته باشید. در سوالات امتحان به دنبال نشانه ها باشید و از همان قوانین برای حل سوال استفاده کنید (به عبارت دیگر به دنبال نشانه و پیام در متن سوال بگردید و قانون مربوط به آن نشانه را در ذهن خود بیابید). به قوانین سرانگشتی خود اعتماد داشته باشید.

در مورد نمره...

از جهت نمره کاملاً آسوده خاطر باشید. اگر تلاش کنید حتماً حتماً نمره کامل را خواهید گرفت. حتی ممکن است بتوانید نمره 15 خود در پایان ترم را (با انجام تکالیف اضافی) به 20 تبدیل کنید، البته همه چیز به تلاش خودتان بستگی دارد. کیفیت گزارش این درس از همه چیز مهم تر است. تکنیک های لازم جهت گزارش نویسی را از فایل های ویدئویی که در اختیار دارید فرا گرفته و حتماً به کار ببندید. از امکانات نرم افزار Word (مانند section بندی، عنوان در بالای صفحه، جداول شکیل تر و اندازه فونت ها) جهت زیبایی بیشتر گزارش خود حتماً استفاده کنید.  اگر این درس را برداشتید حداکثر 9 واحد در آن ترم بردارید و نه بیشتر (دو درس دیگرتان سبک باشد).

در پایان ترم خواهید فهمید که در این درس به معنای واقعی حق مطلب در مورد یک درس دوره کارشناسی ارشد و دکتری ادا می شود. به شخصه اعتقاد دارم که کاش تمام دروسی را که در دوران تحصیل گذراندم و خواهم گذراند، به اندازه این درس با کیفیت ارائه شده و منجر به تلاش بیشتر من در تحصیل شوند.

و مهم ترین تجربه بنده در این ترم...

اگر استاد از ارائه هایتان راضی نبودند (خودتان هم راضی نبودید)، برای کسب نمره کامل ناامید نشوید و تلاش تان را در بخش های دیگر بیشتر کنید.

موفق باشید

خطاب به من: به آن ها تذکر بیشتری دهید که همه چیز را برای آخر ترم نگذارند و فکر نکنند که در دانشگاه فردوسی هم مثل بسیاری از جاهای دیگر به راحتی نمره می گیرند.از این جهت غافل گیری ممکن است اتفاق بیفتد.

دانشجوی دوم

اگر چه ماهیت درس کاتالیزورهای هتروژنی از نقطه  نظر کارایی برای استفاده همه دانشجویان قابل استفاده نیست ولی تحقیق و پژوهش بهمراه یادگیری مهارتهای ساخت پاوروینت ، ارائه بحث و در نهایت گزارش نویسی که در این درس تاکید بخصوصی بر آن است برای همه دانشجویان کارا و مفید خواهد بود.
تنها نکته ای که لازم میدانم به دانشجویان تذکر بدهم توجه به حجم وسیع مطالب است که در اواخر ترم تحصیلی منجر به سختی و خستگی طاقت فرسایی می شود.

اگر در دو کلمه بگویم...مفید و سخت!!!
درس مفید و سختی است

دانشجوی سوم

با سلام و خسته نباشید
در مورد درس کاتالیزور هتروژن می توانم بگویم یکی از درسهای بسیار ثقیلی بود که من داشتم اما ثقیل بودن مبنی بر شیوه بد تدریس نمی باشد با توجه با اینکه سر کلاس همه ی مطالب را با شیوه خوب درس دادن شما متوجه می شدیم و اینکه همیشه حضور به موقع داشتید اشکالات را برطرف می کردید. یکی از نکات بسیارمفید این درس یادگیری چگونگی گزارش نویسی و پاور ساختن بود پیشنهادی که برای دوستان دارم این هستش که اگر واحد کم دارند این درس را حتما وردارند.
با تشکر فراوان از صبر و حوصله ایی که برای این درس به خرج دادید

دانشجوی چهارم

با سلام و عرض خسته نباشید؛

قبل از هر ذکر هر موردی،به ­سهم خودم از زحمات شما در طول دوره تدریس درس کاتالیزورهای هتروژنی تشکر می کنم.

سرفصل های این درس با سایر دروسی که در رشته مهندسی شیمی داده شد متفاوت بود. شاید همین تفاوت باعث سخت به نظر رسیدن مطالب آن برای دانشجویان بود. درک مفاهیم کتاب مخصوصاً برای قسمت دوم جزوه مشکل بود.

با توجه به حجم بالای مطالب تدریس شده، به نظرم اگر دانشجویان در طول ترم به ­نحوی مجبور به خواندن درس می شدند ؛ مثلا با دادن امتحانات کلاسی یا مشارکت خود دانشجویان در ارائه بعضی از فصول؛ در امتحانات پایان ترم موفق­تر عمل می­کردند.

یکی دیگر از مشکلات دانشجویان در طول ترم، طولانی بودن ساعت درسی و کسل­ بودن روند کلاس ها بود.

به سایر دوستان پیشنهاد می کنم که این درس را بعنوان واحد درسی در دوره کارشناسی ارشد انتخاب کنند. زیرا علاوه بر آشنایی با کاتالیزورها، دیدگاه بسیار خوبی به آنها برای انتخاب موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد خواهد داد.

فیلم های آموزشی از قسمت های بسیار جذاب و آموزنده کلاس بود. بخش هایی از درس که بصورت مجازی ارائه شد فرصت بیشتری در اختیار دانشجویان برای فهمیدن مطالب داد. پیشنهاد می­شود در ترم­های بعدی، تعداد کلاس­های مجازی بیشتر شود و یا فیلم های کلاسی در سایت مجازی قرار داده شود. همچنین اگر پاورپوینت بعد از هر کلاس یا بعد از اتمام هر بحث در اختیار دانشجویان قرار می گرفت به فهم درس توسط آنها کمک زیادی می­نمود.  

ارائه کلاسی و رفع ایرادات بویژه "رفع ایرادات بعد از آن" کمک شایانی به دانشجویان برای ساخت یک پاورپوینت مناسب و یادگیری هنر ارائه خوب کرد. پیشنهاد می­کنم اگر زمان اجازه می داد، وقت بیشتری به ارائه های کلاسی و ذکر مشکلات آنها اختصاص پیدا کند. همچنین فیلم های آموزشی در این زمینه (موجود در سایت مجازی) بی نظیر بود. و مشخص بود نتیجه ساعت ها بررسی، دسته بندی دقیق با ذکر مثال های عینی بود که براحتی این مجموعه اطلاعات در اختیار دانشجویان قرار گرفت.

به نظر می­رسید که موضوع پروژه اختصاص یافته، برای بعضی دانشجویان به نسبت آسان­تر از بقیه بود. این مورد درباره ترجمه متون علمی نیز صادق بود. که البته در زمانی که هر دانشجو برای پروژه و بالتبع نمره نهایی صرف می کرد تأثیر مستقیم داشت.   اگر این موضوعات قبلاً از این حیث بازبینی میشد یا بطریقی قابل قبول­تر ؛ مثلاً قرعه کشی؛ در اختیار دانشجویان قرار می گرفت شاید بهتر بود.        

یکی دیگر از دغدغه­‌ها، رسیدن به حد 40 صفحه برای پروژه بود که برای همه دانشجویان در طول ترم درگیری ذهنی ایجاد کرده بود. علاوه بر اینکه از کیفیت کار کاهش می داد، مشکل چگونه شمردن و جمع زدن صفحات نیز بود که هر کس فرمول خاصی برای خودش در نظر می گرفت.

مشخص کردن تاریخ ارائه کلاسی و حتی ترتیب ارائه ها در ابتدای ترم، ایده بسیار جالبی بود که کمک زیادی به دانشجویان کرد.

دانشجوی پنجم

ابتدا لازم به ذکر است که در این درس آنچه که بیش از پیش بایستی مد نظر قرار گیرد، لزوم تلاشی مضاعف و توجهی خاص از همان ابتدای ترم تحصیلی می باشد. به عنوان مثال، اینجانب برای تهیه اولین ارائه درسی تقریباً از 3 هفته قبل از زمان ارائه و به محض مشخص شدن موضوع ارائه شروع به ترجمه، خلاصه برداری و آماده سازی فایل پاورپوینت نمودم. تقریباً هر روز 1 یا 2 اسلاید را آماده می کردم و چند روز قبل از زمان ارائه نیز با مشورت شما، آنها را تصحیح و فایل ارائه را بهبود می دادم. البته بازهم اشکالاتی در فایل ارائه بود که بعد از ارائه و با نصایح شما نقاط ضعف خود را متوجه شدم. نکته مهمی که من از آن غافل شدم، توجه به تکالیفی بود که در طول ترم شما مطرح می کردید و ما از کنار آنها بی توجه رد می شدیم، حال آنکه در پایان ترم متوجه ضرری شدیم که متحمل شده بودیم! و تحت فشار زیادی برای تحویل آن تکالیف قرار گرفتیم. البته لزوم به همراه داشتن متن فارسی و یا انگلیسی بخش های مختلف درس کاتالیزورهای هتروژنی نیز می تواند به یادگیری و خلاصه برداری بهتر در کلاس کمک کند که سعی نمودم آن را در طول ترم اجرایی کنم. امید است دوستان در هنگام ارائه های درسی، به نکات مطرح شده از سوی شما جهت بهبود فایل های ارائه و همچنین نحوه ارائه توجه لازم را داشته باشند.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

دانشجویان سال 90

(لازم به ذکر است در این سال حجم پروژه استاندارد 60 صفحه بود، که اکثر آن را برخی در هنگام ارائه دوم انجام دادند و لذا از جانب پروژه فشاری را حس کردند.)

دانشجوی اول

نظرات من در مورد درس کاتالیزورهای هتروژنی

نکته اول : در کل همانطور که از اسم این درس مشخص است بحث آن در مورد ویژگی های (واکنش٬ نوع٬ انتخاب و غیره) کاتالیستی ناهمگن است. با توجه به اینکه بحث ما تا قبل از این درس در مورد کاتالیست های همگن بود بنابراین این درس یک درس جدید و مفید برای من بود.

نکته دوم : از ویژگی جالب این کلاس این بود که به جای امتحان پروژه هایی تعریف شد که به نظر من این پروژه ها خیلی مفیدتر از امتحان بودند.

نکته سوم : از فواید دیگر این کلاس کنفرانس دادن در حضور جمع طی دو مرحله بود٬ زیرا کنفرانس دادن دادن در حضور جمع حداقل سهولت بیان برای ما به دنبال خواهد داشت.

 اما در این درس یک عیب جزئی وجود داشت و آن حجم زیاد پروژه ها بود که این براحتی قابل حل است.

دانشجوی دوم

بنده شخصاً در این کلاس چیز زیادی در مورد کاتالیست یاد نگرفتم. چون کاتالیست بحث گسترده و پیچیده‌ای دارد، با این حال از آنجا که شیوه نگارش و ارائه مطالب دو مهارت مهم برای دانشجویان ارشد محسوب می‌شود، پروژه این درس می‌تواند خیلی اثر گذار باشد. من پروژه این درس رو تبدیل به یک مقاله مروری کردم. سختگیری‌های دکتر مغربی هم در مورد نگارش (بر خلاف نظری که در ابتدا داشتم) کاملاً ضروری بود. از آنجا که مجموع نمرات این درس بیشتر از 20 نمره است، در صورت تلاش کافی، مشکلی هم از نظر نمره وجود ندارد.

در کل این درس برای دانشجویان سختکوشی که به دنبال نتایج بلند مدت هستند بسار مفید است در حالی که برای دانشجویان تنبلی که می‌خواهند با کمترین کار بیشترین نمره را بگیرند، عذاب‌آور خواهد بود