1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به عنوان درس اختصاصی الزامی در برنامه آموزشی دانشجویان می باشد |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان رشته دکتری عمومی دامپزشکی با اصول کلی تولید شیرخام، انواع سیستم های شیردوشی و بیماریهای منتقله از طریق شیر خام و آشنایی با انواع تکنولوژی های تولید فرآورده های لبنی می باشد. |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با میکروارگانیسم های مختلف و روشهای شناسایی آنها آشنایی با بیماریهای عفونی دام آشنایی با اصول کار در آزمایشگاه مواد غذایی |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی دانشجویان رشته دکتری عمومی دامپزشکی با انواع آلودگی های محیطی و سایر آلودگیهای شیر خام، آشنایی دانشجویان با انواع سیستم های شیردوشی، آشنایی با انواع میکروارگانیسم هایی که از طریق شیر خام منتقل می شوند و نحوه کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایجاد شده به وسیله آنها، آشنایی با مخاطرات منتقله از طریق شیر و سایر فرآورده های لبنی، آشنایی با اصول فناوری تولید سایر فرآورده های لبنی، آشنایی با سیستم های شستشو و تمیز کردن مراکز تولید و عرضه فرآورده های لبنی و دستگاهها و ظروف و تجهیزات مورد استفاده در کارخانجات لبنی |
5 |
روش تدریس |
ارائه سخنرانی و پرسش و پاسخ کلاسی، نمایش عکس و فیلم، مبتنی بر حل مساله، مبتنی بر پروژه، آزمایشگاهی، بازدید علمی، یادگیری مشارکتی، بحث گروهی، کنفرانسی، ارائه سمینار، استفاده از سیستم آموزش مجازیْ آنلاین و آفلاین |
6 |
وظایف دانشجو |
شرکت در بحث های گروهی کلاس و ارائه سمینار مطالعه روش کارو پروتکل های موجود - پاسخ دهی به ارزیابی عملی و تهیه گزارش کار و تهیه پوستر و انجام تکلیف |
7 |
منبع |
1- گیتی کریم. بهداشت و فناوری شیر. انتشارات دانشگاه تهران 2- مرتضوی و همکاران (ترجمه). تکنولوژی شیر و فرآورده های لبنی. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
1- Bylund G. (1995) Dairy processing handbook, Tetra Pak Processing Systems ABS-221 86 Lund, Sweden 2- Tamime A.Y. (2009) Milk processing and quality management. Wiley-Blackwell 3- Ramesh C. Chandan (Ed.) (2008) Dairy Processing & Quality Assurance, John Wiley & Sons, In |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
استفاده از رسانه های آموزشی شامل دیداری، شنیداری، دیداری-شنیداری، چند حسی (فیلم و اسلاید)، استفاده از سیستم آموزش مجازی، آنلاین و آفلاین، رایانه، کتاب و CD، گردش علمی و بازدیداز کارخانجات لبنی، نمایش ویدئو های آموزشی، سیستم آموزش مجازی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزیابی شفاهی، فعالیتهای گروهی،امتحان میانترم،امتحان پایانترم، پل های کلاسی، تکالیف هفتگی، ارزشیابی مستمر (آزمونک)- ارائه پروژه - ارائه کنفرانس و سخنرانی |
10 |
فایل |
Pdf File |